Cięgniki z napędem ręcznym
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Napisy ostrzegawcze umieszczone na urządzeniu muszą być w języku polskim, a piktogramy umieszczone na urządzeniu muszą być zrozumiałe dla osób znajdujących się w strefie działania urządzenia. | § 9.1 |
2 | Brak krawężników na podestach remontowych cięgników jak i na galeriach wzdłużnych oraz niebezpieczne otwory umożliwiające spadanie przedmiotów np. podczas prac remontowych i konserwacyjnych. | § 14.3 |
3 | W przypadku zastosowania, jako mechanizmu podnoszenia wciągnika zawieszanego za pomocą haka na wózku jezdnym brak zabezpieczenia gardzieli haka, co może spowodować wyczepienie się wciągnika. | § 15.1 |
4 | Brak zabezpieczenia przed spadnięciem łańcucha napędowego poszczególnych mechanizmów, co powoduje zagrożenie dla operatora urządzenia. | § 15.2 |
5 | Brak prawidłowego oświetlenie miejsca pracy urządzenia oraz miejsca pracy podczas wykonywania czynności konserwacyjnych i naprawczych np. za pomocą oświetlenia zainstalowanego na hali. | § 16.1 |
6 | Ryzyko związane z brakiem bezpiecznego dostępu do urządzenia celem przeprowadzenia prac konserwacyjnych lub/i remontowych. | § 18.2 |
7 | Cięgniki pracujące na wspólnie na jednym torze muszą posiadać odpowiednie zderzaki współpracujące ze sobą, które obliczone są na wypadkowe siły występujące w trakcie zderzenia. | §23.2 |
8 | Brak możliwości stwierdzenia dopuszczalnego udźwigu (czytelnej informacji o udźwigu) urządzenia bez jego wyraźnego oznaczenia na urządzeniu. | §24.2 |
9 | Istnieje ryzyko wyczepienia się ładunku podnoszonego, gdy nie ma zainstalowanego zabezpieczenia gardzieli haka. | §25.1 |
Cięgniki z napędem mechanicznym
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Elementy sterownicze oraz kierunki sterowanych ruchów muszą być oznaczone w sposób jednoznaczny i widoczny, napisy ostrzegawcze umieszczone na urządzeniu muszą być w języku polskim a piktogramy muszą być zrozumiałe dla osób znajdujących się w strefie działania urządzenia. | § 9.1 |
2 | Zagrożenie występujące w razie przypadkowego zadziałania na element sterowniczy oraz w przypadku np. cięgników elektryczno - ręcznych możliwość sterowania różnymi mechanizmami urządzenia z dwóch miejsc. | § 9.2 |
3 | W uzasadnionych przypadkach np. podczas pracy w miejscach o dużym zapyleniu, gdy utrudniona jest ciągła obserwacja przenoszonego ładunku lub/i podczas transportu ładunków przez kilka kondygnacji (poziomów roboczych) brak automatycznego sygnału dźwiękowego lub/i świetlnego trwającego przez cały czas pracy urządzenia lub w momencie rozpoczęcia ruchu. | §10.1 |
4 | Instalowanie uziemienia strony wtórnej transformatora obwodu, do którego są podłączone cewki styczników, co zapobiega możliwości zbocznikowania obwodu bezpieczeństwa przy podwójnym doziemieniu. | §11 |
5 | W cięgnikach, w których silnik załączany jest pojedynczym stycznikiem może wystąpić klejenie się styków, co nie pozwala na zatrzymanie urządzenia. Wyłącznik awaryjny STOP powinien w tym przypadku odłączyć zasilanie. | §11 |
6 | Brak na stanowisku pracy elementu sterowniczego przeznaczonego do zatrzymania całej maszyny lub niektórych jej części, w zależności od rodzaju zagrożenia, tak by urządzenie było bezpieczne. | §13.2 |
7 | Brak krawężników na podestach remontowych suwnic jak i na galeriach wzdłużnych oraz niebezpieczne otwory umożliwiające spadanie przedmiotów np. podczas prac remontowych i konserwacyjnych. | § 14.3 |
8 | W przypadku zastosowania, jako mechanizmu podnoszenia wciągnika zawieszanego za pomocą haka na wózku jezdnym brak zabezpieczenia gardzieli haka, co może spowodować wyczepienie się wciągnika. | § 15.1 |
9 | Montaż dodatkowych elementów zabezpieczających w razie zmęczeniowego pęknięcia wału mechanizmu jazdy wciągarki zawieszonego wyłącznie na wale wyjściowym reduktora (elastyczne wsporniki zabezpieczają jedynie przed obrotem reduktora) ze wzgl. na istniejące ryzyko spadnięcia mechanizmu napędowego. | § 15.2 |
10 | Brak zabezpieczenia przed spadnięciem łańcucha napędowego poszczególnych mechanizmów w przypadku napędu ręcznego, co powoduje zagrożenie dla operatora urządzenia. | § 15.2 |
11 | Brak łącznika krańcowego mechanizmu podnoszenia we wciągarkach budowlanych, co może spowodować uszkodzenie urządzenia i stwarza zagrożenie dla osób obsługujących. | § 15.2 |
12 | W zależności od występującego zagrożenia dostęp do elementów wirujących (np. możliwość dostępu do szybkoobrotowych wałów napędowych przez osoby postronne) powinien być zminimalizowany przez zastosowanie stosownych osłon. | § 15.3 |
13 | Prawidłowe oświetlenie miejsca pracy urządzenia oraz miejsca pracy podczas wykonywania czynności konserwacyjnych i naprawczych np. za pomocą oświetlenia zainstalowanego na hali. | § 16.1 |
14 | Instalowane sygnały dźwiękowe powinny być słyszalne w sposób wyraźny (o natężeniu dźwięku wyższym niż poziom hałasu występujący w miejscu pracy). | § 16.3 |
15 | Brak oznaczenia łącznika głównego cięgnika oraz oznaczenia jego pozycji załączone/wyłączone. | § 18.1 |
16 | Ryzyko związane z brakiem bezpiecznego dostępu do urządzenia celem przeprowadzenia prac konserwacyjnych lub/i remontowych. | § 18.2 |
17 | Brak wyposażenia kabiny operatora cięgnika w sprzęt gaśniczy odpowiedni dla danej konstrukcji kabiny operatora. | § 19.1 |
18 | Ryzyko związane z kontaktem osób z nieosłoniętą linią trolejową usytuowaną w pobliżu wejść i dojść do cięgnika. | § 19.3 |
19 | Ryzyko uruchomienia urządzenia przez osoby nieupoważnione w przypadku braku wyłącznika kluczykowego lub wyłącznika głównego zamykanego w pozycji wyłączonej np. podczas przeprowadzania prac konserwacyjnych cięgnika. | § 23.1 |
20 | Cięgniki pracujące wspólnie na jednym torze muszą posiadać odpowiednie zderzaki współpracujące ze sobą, które obliczone są na wypadkowe siły występujące w trakcie zderzenia. W przypadku dużych różnic mas cięgników pracujących na wspólnym torze, cięgników ze sztywnym podwieszeniem ładunku powinny zostać zamontowane stosowne elementy zabezpieczające przed ich najechaniem na siebie np. w postaci wyłączników zbliżeniowych, układów antykolizyjnych. | §23.2, §23.8 |
21 | Cięgniki nieposiadające hamulców automatycznych w mechanizmie jazdy stwarzają zagrożenie związane z występującą długą drogą hamowania nawet po naciśnięciu wyłącznika awaryjnego STOP. | §23.2 |
22 | Brak możliwości stwierdzenia dopuszczalnego udźwigu (czytelnej informacji o udźwigu) urządzenia bez jego wyraźnego oznaczenia na cięgniku lub torze jezdnym (np. belce wciągnika). | §24.2 |
23 | Brak wyraźnego opisu udźwigu lub diagramu udźwigu w przypadku pracy cięgnika z chwytnikiem elektromagnetycznym oraz z chwytnikiem elektromagnetycznym o zmiennych parametrach. | §24.2 |
24 | Istnieje ryzyko wyczepienia się ładunku podnoszonego, gdy nie ma zainstalowanego zabezpieczenia gardzieli haka. | §25.1 |
WUDT-UC-CH-2 - dla chemicznego czyszczenia i/lub trawienia
WUDT-UC-CH-2 - specyfikacje techniczne dla chemicznego czyszczenia i/lub trawienia. Uzgadnianie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia. Tryb postępowania, dokumentacja.
Załączniki:
Warunki Urzędu Dozoru Technicznego - specyfikacja techniczna (wydanie 11.2022). Planowanie inspekcji urządzeń ciśnieniowych w oparciu o analizę ryzyka RBI (Risk Based Inspection)
WARUNKI URZĘDU DOZORU TECHNICZNEGO - SPECYFIKACJA TECHNICZNA (WYDANIE 11.2022)
PLANOWANIE INSPEKCJI URZĄDZEŃ CIŚNIENIOWYCH W OPARCIU O ANALIZĘ RYZYKA RBI (RISK BASED INSPECTION)
Załącznik nr 1. Formularz wykazu dokumentacji do analizy RBI
Załącznik nr 2. Zestawienie istotnych danych do rozpoczęcia analizy
Załącznik nr 3. Przykładowa Karta Analizy Mechanizmów Degradacji
Załącznik nr 4. Katalog mechanizmów degradacji na podstawie API 571:2011
Załącznik nr 5. Wykaz czynników korozyjnych
Załącznik nr 6. Szczegółowy schemat funkcjonowania Programu RBI
WUDT-UC-CH-1 - dla chemicznego czyszczenia i/lub trawienia, uprawnianie zakładów
WUDT-UC-CH-1 - specyfikacje techniczne dla chemicznego czyszczenia i/lub trawienia. Uprawnianie zakładów. Tryb postępowania, dokumentacja.
Podkategorie
O nas
O nas
Współpraca
<!--[if !supportLists]-->1. <!--[endif]-->współpraca
Kariera
kariera
Polityka Jakości
POLITYKA JAKOŚCI, BHP i ŚRODOWISKOWA
Polityką Jakości Urzędu Dozoru Technicznego jest:
• Inicjowanie i prowadzenie działań służących zapewnieniu bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych oraz ochrony środowiska zgodnie z wymaganiami zawartymi w następujących dokumentach: ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, PN-EN ISO/IEC 17020, PN-EN 45011, PN-EN ISO/IEC 17021, PN-EN ISO/IEC 17024, PN-EN ISO/IEC 17025.
• Ukierunkowanie świadczonych usług w zakresie:
- inspekcji,
- oceny zgodności,
- certyfikacji wyrobów,
- certyfikacji systemów zarządzania,
- certyfikacji osób,
- badań laboratoryjnych,
- wzorcowania wyposażenia pomiarowo-badawczego,
- popularyzowania zagadnień związanych z bezpieczeństwem technicznym,
- szkoleń
na spełnianie potrzeb i oczekiwań Klientów oraz wymagań mających zastosowanie przepisów.
• Dbałość o właściwy wizerunek UDT i świadczenie usług w sposób etyczny i kompetentny.
• Dostosowanie form działalności do wymagań rynku.
Zadowolenie Klientów stanowi miarę jakości naszych usług.
Podejmowanie działań na rzecz poprawy jakości ma dla nas znaczenie priorytetowe i wszyscy jesteśmy w nie zaangażowani.
Osiąganie planowanych wyników jakości realizujemy przez wdrożenie i ciągłe doskonalenie skuteczności systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO 9001.
Urząd Dozoru Technicznego inicjuje i prowadzi działania służące zapewnieniu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i życia pracowników, poprzez stałą poprawę i ciągłe doskonalenie bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz ciągłe doskonalenie systemu zarządzania środowiskowego, przy spełnieniu wymagań prawnych i innych wymagań, zgodnie z PN-N-18001 oraz PN-EN ISO 14001.
Dążymy do:
• Zapobiegania wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym, zdarzeniom potencjalnie wypadkowym oraz do identyfikacji zagrożeń i minimalizowania ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy poprzez wprowadzenie kart oceny ryzyka zawodowego.
• Zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko, identyfikacji i kontroli znaczących aspektów środowiskowych, ograniczenia zużycia surowców naturalnych, energii elektrycznej, produkcji odpadów.
• Podnoszenia kwalifikacji oraz uwzględnienia roli pracowników i ich angażowania do działań na rzecz poprawy bhp i środowiska.
• Zapewnienia zasobów i środków do wdrażania polityki.
MarekWalczak
Prezes Prezes UDT
Warszawa, dnia 13 czerwca 2012 r.
Szkolenia
e-learning UDT
NOWOŚĆ!
Zapraszamy do udziału w szkoleniu e-learning Akademii UDT pt. Hakowi – Bezpieczna eksploatacja zawiesi
Program ramowy szkolenia e-learning obejmuje zagadnienia:
- Przepisy prawne
- Budowa zawiesi
- Parametry pracy
- Eksploatacja
- Zasady bezpiecznego podnoszenia
- Zakończenie - test sprawdzający
- Hakowi – wirtualny spacer
Przybliżony czas realizacji e-learningu to 4 godziny.
Uczestnik zgłoszony na e-learning otrzymuje dostęp do specjalnej platformy internetowej umożliwiającej samodzielną realizację szkolenia online w dogodnym terminie.
POBIERZ OFERTĘ I FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Szczegóły i zgłoszenia:
Anna Parol Urząd Dozoru Technicznego Oddział Szczecin
tel. 91 48 06 412, kom. 883 375 929,
e-mail: anna.parol@udt.gov.pl