Żurawie samojezdne pneumatyczne LECH/POLAN
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Możliwość grawitacyjnego opuszczania ładunku (dźwignia niezabezpieczona przed przypadkowym uruchomieniem). | § 9.2 |
2 | Elektryczny układ zabezpieczeń wykazuje całkowity brak odporności na uszkodzenia. Obwody urządzeń zabezpieczających działają na zasadzie zwierania obwodu przy zadziałaniu łącznika bezpieczeństwa i wymagają podania napięcia w celu wyłączenia ruchów. | § 11 |
3 | Możliwość grawitacyjnego opuszczania ładunku (dźwignia niezabezpieczona przed przypadkowym uruchomieniem). Możliwość samoczynnego uruchomienia jazdy w przypadku pozostawienia załączonej dźwigni przygotowania jazdy i uruchomienia silnika spalinowego. | § 12.1 |
4 | Brak możliwości wyłączenia awaryjnego. | § 14.1 |
5 | Pneumatyczny układ sterowania stwarza możliwość swobodnego spadku ładunku lub opóźnienia w działaniu hamulca w przypadku rozszczelnienia sprzęgła kierunku wciągarek, zablokowania się elektrozaworu, lub błędnej kolejności puszczania dźwigni. W przypadku pozostawienia dźwigni zmiany biegów w pozycji środkowej, możliwość przerwania łańcucha kinematycznego podczas pracy. Brak widoczności prawej tylnej podpory w czasie rozstawiania podpór. | § 23 |
Żurawie samojezdne hydrauliczne
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Możliwość przypadkowego uruchomienia sterowania podpór. | § 9.2 |
2 | • Nieosłonięte listwy zaciskowe narażone na zamoczenie i zwarcie powodujące wyłączenie z działania urządzeń zabezpieczających. • Obwody urządzeń zabezpieczających działające na zasadzie zwierania obwodu, przy zadziałaniu łącznika bezpieczeństwa i wymagające podania napięcia w celu wyłączenia ruchów. • Obwody urządzeń zabezpieczających połączone w sposób umożliwiający zmostkowanie przy doziemieniu – łączniki bezpieczeństwa w części obwodu między masą a cewką przekaźnika lub elektrozaworu. | § 11 |
3 | Brak możliwości wyłączenia awaryjnego. | § 14.1 |
4 | Nieosłonięta przekładani zębata mechanizmu obrotu w zasięgu osób. | § 15.3 |
5 | Nieprawidłowe dojścia do kabiny i punktów konserwacji. | § 18.2 |
6 | Nieosłonięte giętkie przewody hydrauliczne w bezpośrednim sąsiedztwie operatora. | § 19 |
Żurawie przenośne (przeładunkowe)
L.p. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Stanowisko sterownicze tak zlokalizowane, że nie można uniknąć przebywania pod przenoszonym obciążeniem. Możliwość przypadkowego uruchomienia dźwigni sterowniczych. | § 9.2 |
2 | Brak możliwości wyłączenia awaryjnego. | § 14.1 |
3 | Nieprawidłowe dojścia na podwyższone stanowisko sterownicze. | § 18.2 |
4 | Nieosłonięte giętkie przewody hydrauliczne w bezpośrednim sąsiedztwie operatora. | § 19 |
5 | Brak zabezpieczenia siłowników podpór przed skutkami pęknięcia przewodów hydraulicznych. | § 24 |
Żurawie POTAIN 744CS
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Brak sygnału akustycznego lub optycznego informującego o uruchomieniu mechanizmu jazdy. | § 10.1, § 10.2. |
2 | Brak zabezpieczenia przed niekontrolowanym ruchem wodzaka po zerwaniu liny. | § 11, § 13.2. |
3 | Nieosłonięte otwory przy wentylatorach wciągarki. Nieosłonięty krążek linowy w dolnej części wieży. | § 15.3. |
4 | Brak dostępnego dla operatora wskaźnika wysięgu. | § 16.3. |
5 | Niebezpieczne dojście na poziomie górnego pomostu do wyjścia na zewnątrz wieży przy dojściu do kabiny operatora. Brak dojścia do podestu na szczycie wieży. | § 18.2. |
6 | Operator żurawia nie ma dostatecznego pola widzenia w przypadku gdy żuraw jedzie do tyłu. W żurawiu tym nie przewidziano odpowiednich urządzeń pomocniczych, które poprawiałyby widoczność. | § 23.4. |
7 | Żuraw nie ma oznakowania zabraniającego podnoszenia osób. Jest tylko zapis w instrukcji. | § 24.4 |
Wózki jezdniowe podnośnikowe
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1. | Napisy informacyjne i ostrzegawcze na wózku w języku obcym, brak oznaczeń (piktogramów). | § 9.1 |
2. | Brak sygnału ostrzegawczego włączającego się przy jeździe do tyłu, jeżeli strefa za wózkiem jest niewidoczna dla kierowcy. Dotyczy głównie wózków ze zmiennym wysięgiem oraz sporadycznie wózków o dużych udźwigach. | § 10.1, § 10.2 |
3. | W starych wózkach elektrycznych z rozruchem oporowym silnik jazdy wózka załączany jest pojedynczym stycznikiem może wystąpić klejenie się styków – w takim przypadku kierowca nie może zatrzymać wózka za pomocą hamulca zasadniczego. Jeśli nie zdąży użyć wyłącznika awaryjnego, występuje zagrożenie wypadkiem. | § 11 |
4. | Brak łatwo dostępnego urządzenia do wyłączenia awaryjnego na stanowisku kierowcy - dla wózków elektrycznych. Brak łatwo dostępnego urządzenia do zatrzymania silnika na stanowisku kierowcy - dla wózków spalinowych. | § 14.1 |
5. | Baterie akumulatorów w wózkach elektrycznych niezabezpieczone przed wypadnięciem w razie wywrócenia wózka | § 14.3, § 21.4 |
6. | Pokrywy podnoszone do celów konserwacyjnych niezabezpieczone przed upadkiem (bez podpórki). | § 14.3 |
7. | Zagrożenie uderzeniem kierowcy w przypadku zerwania łańcucha, jeśli poprzeczka masztu lub daszek nie chronią przed uderzeniem. | § 15.2 |
8. | Zagrożenie operatora przy pęknięciu przewodów hydraulicznych, jeżeli nieosłonięte giętkie przewody znajdują się w bezpośredniej bliskości operatora. | § 15.2 |
9. | Dostępne nieosłonięte elementy ruchome osprzętu silnika spalinowego, jak wentylator, przekładnia pasowa, itp. | § 15.3 |
10. | Brak osłony chroniącej operatora (np. przeźroczystej lub ażurowej) przy stanowisku operatora umieszczonym bardzo blisko masztu (niektóre wózki z operatorem siedzącym bokiem do kierunku jazdy). | § 15.3 |
11. | Brak tzw. wyłącznika brzusznego na dyszlu wózka prowadzonego. | § 15.3 |
12. | Nieosłonięty tłumik lub rura wydechowa, jeśli są dostępne (możliwe oparzenie). | § 16.2 |
13. | Brak zabezpieczenia operatora w przypadku wywrócenia się wózka (np. pasy bezpieczeństwa, obudowana kabina operatora, dodatkowe podpory, konstrukcja zapobiegająca przygnieceniu operatora do podłoża przez elementy wózka, itp.). | § 22 |