Podesty ruchome przejezdne
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Nieoznaczone elementy sterownicze lub oznaczenia elementów sterowniczych w języku obcym. | § 9.1 |
2 | Przyciski wystające ponad obudowę. | § 9.2 |
3 | Dźwignie sterujące narażone na przypadkowe uruchomienie – zlokalizowane w miejscu gdzie możliwe jest ich potrącenie, bez elementów ochronnych. | § 9.2 |
4 | Połączenie z masą aparatów obwodu sterowego innych niż cewki styczników i elektrozaworów lub brak ich połączenia z masą. | § 11 |
5 | Brak blokady jednoczesnego sterowania z dwóch stanowisk. | § 11 |
6 | Układ sterowania pośredniego elektrycznego, w którym każdy ruch jest odłączany tylko jednym elektrozaworem, a wyłącznik awaryjny wyłącza tylko obwód sterowania elektrozaworami. W razie zacięcia się elektrozaworu wyłączenie jest niemożliwe. | § 11 § 14.1 |
7 | Brak na platformie roboczej urządzenia do awaryjnego zatrzymania w podestach ruchomych sterowanych wyłącznie z dolnego stanowiska. | § 13.2 § 14.1 § 25.2.2 |
8 | Wylot spalin skierowany w stronę operatora. | § 14.4 |
9 | Układ poziomowania platformy roboczej lub teleskopowania wysięgnika realizowany pojedynczym łańcuchem lub liną - brak urządzenia zabezpieczającego przechylenie się platformy w przypadku pęknięcia liny lub łańcucha. | § 15.2, § 25.2.2 |
Podesty ruchome masztowe
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf |
---|---|---|
1 | Nieoznaczone elementy sterownicze lub oznaczenia elementów sterowniczych w języku obcym | § 9.1 |
2 | Przyciski wystające ponad obudowę | § 9.2 |
3 | Brak uziemienia tego bieguna obwodu sterowego, do którego podłączone są cewki styczników | § 11 |
4 | Ryzyko kontaktu z ruchomymi częściami maszyn - podczas opuszczania w strefie niebezpiecznej (2 m od podłoża) | § 15.3 |
5 | Brak osłon masztu na podeście – możliwe zgniecenie pomiędzy ruchomym podestem a skratowaniami masztu | § 15.3 |
6 | Dostępna nieosłonięta otwarta przekładnia | § 15.3 |
7 | Brak kasety zewnętrznej do jazd próbnych | § 17.1 |
8 | Maszyna nie wyposażona w oznakowania konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników. Przykład - na trwałej etykiecie na platformie roboczej umieścić opis: a) udźwig nominalny w kg b) udźwig nominalny podany jako dopuszczalna liczba osób i masa sprzętu w kg c) maksymalna prędkość wiatru podczas pracy (km/godz) | § 18.1 |
9 | Brak środków zapobiegających opadaniu platformy z nadmierną prędkością | § 25.2.1 |
Dźwigniki
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Nieoznaczone elementy sterownicze lub oznaczenia elementów sterowniczych w języku obcym. | § 9.1 |
2 | Przyciski wystające ponad obudowę. | § 9.2 |
3 | Dźwignie sterujące w miejscu narażonym na przypadkowe przestawienie, niechronione. | § 9.2 |
4 | Brak uziemienia tego bieguna obwodu sterowego, do którego podłączone są cewki styczników, przekaźników i elektrozaworów. | § 11 |
5 | Brak zabezpieczenia podstaw ładunkowych (łap) przed obrotem. | § 14.3 |
6 | Przy napędach mechanicznych brak zabezpieczenia w przypadku zerwania ciągu kinematycznego powodującego niekontrolowany ruch ładunku. | § 15.2 § 25.1 |
7 | Przy napędach hydraulicznych (pneumatycznych) brak zabezpieczenia przed opadaniem ładunku w przypadku pęknięcia przewodu hydraulicznego (pneumatycznego). | § 15.2 § 25.1 |
8 | Nieosłonięte cięgna z krążkami w zasięgu osób. | § 15.3 |
9 | Brak środków ochrony przed zaciśnięciem i obcięciem stóp. | § 15.3 § 25.1 |
Dźwigi towarowe z obsługą
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Przyciski sterownicze w kabinie nie są zabezpieczone przed przypadkowym wciśnięciem. To samo dotyczy przypadkowego przestawienia korby sterowej. | § 9.1 § 9.2 |
2 | W niektórych starych dźwigach może występować brak uziemienia uzwojenia transformatora sterowego od strony cewek styczników - w przypadku podwójnego doziemienia możliwe jest pominięcie części obwodu bezpieczeństwa i np. jazda przy otwartych drzwiach. | § 11. |
3 | Niektóre dźwigi nie posiadają przycisków STOP na kabinie i w podszybiu. | § 13.2 |
4 | Brak krawężników przy otworach w podłodze maszynowni. | § 14.3 |
5 | Brak drzwi kabinowych lub innych zabezpieczeń (np. kurtyny świetlne). | § 15.3. |
6 | Niezamykane klapy w dachu kabiny. | § 15.3. |
7 | Brak osłon elementów ruchomych (koła, przeciwwaga) - ryzyko bezpośredniego kontaktu z ruchomymi częściami (konserwator). | § 15.3 § 18.2 |
8 | Zamek bezpieczeństwa DR2 odkręcenie dwóch wkrętów powoduje wyłączenie jego działania i możliwość jazdy kabiny przy otwartych drzwiach. | § 15.4. |
9 | W starych dźwigach brak oświetlenia szybu. | § 16. 1. |
10 | Brak kasety jazdy rewizyjnej. | § 17. 1. |
11 | W niektórych dźwigach brak drabinek do podszybia, utrudnione dojścia do maszynowni (np. po klamrach itp.). Brak osłony przeciwwagi, brak barierki na dachu kabiny. | § 18.2 |
12 | Drewniana kabina stwarza ryzyko pożaru. | § 19. |
13 | Nieosłonięta tablica sterowa w ciasnej maszynowni stwarza ryzyko porażenia prądem elektrycznym. | § 19. |
Dźwigi towarowe małe
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | W niektórych starych dźwigach może występować brak uziemienia uzwojenia transformatora sterowego od strony cewek styczników - w przypadku podwójnego doziemienia możliwe jest pominięcie części obwodu bezpieczeństwa i np. jazda przy otwartych drzwiach. | § 11 |
2 | Brak przycisku STOP w podszybiu. | § 13.2 |
3 | Brak blokady kabiny w podszybiu, brak osłon elementów ruchomych (koła, przeciwwaga) - ryzyko bezpośredniego kontaktu z ruchomymi częściami (konserwator). | § 15.3 |