Dobrowolna weryfikacja spełnienia wytycznych MRPIT i GIS w trakcie epidemii COVID-19
xKonieczność zachowania ciągłości działania zakładów przemysłowych, urzędów, jak również innych organizacji w dobie pandemii, związanej z obecnością wirusa SARS CoV-2, wymusza podjęcie dodatkowych działań zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa pracowników i kontrahentów. Działania te muszą zapewnić kompleksowe podejście przeciwepidemiczne, dopasowane do stanu epidemii. jak również umożliwić bezpieczną komunikację z klientem zewnętrznym w sytuacjach, gdy kontakt on-line nie jest wystarczający.
Podstawą do wdrożenia w organizacji rozwiązań systemowych, mających celu zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i osobom przebywającym na terenie obiektu są wytyczne opracowane przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym.
W celu zapewnienia obiektywnej, niezależnej oceny wdrożonych rozwiązań, a także stanu przygotowania i dostosowania do aktualnych wymagań i wytycznych UDT-CERT opracowało usługę audytu organizacji na zgodność w wymaganiami ww. kryteriów.
Mając na uwadze konieczność redukcji ryzyka zakażenia, czynności realizowane w ramach weryfikacji, nie wymagające fizycznej obecności eksperta UDT-CERT, wykonywane są w trybie zdalnym, a liczba zadań realizowanych w obiektach klienta ograniczona została do minimum.
Usługa obejmuje:
1. weryfikację dokumentacji:
- sprawdzenie procedur zapobiegawczych,
- sprawdzenie procedur postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia pracownika lub osoby odwiedzającej,
2. weryfikację fizyczną/zdalną (audyt):
- sprawdzenie wdrożenia zapewnienia bezpieczeństwa w obiekcie,
- sprawdzenie stosowania zasad przez pracowników, kontrahentów i klientów.
Korzyści z wdrożenia i oceny rozwiązań opartych na wytycznych MRPIT i GIS w trakcie epidemii COVID-19
- zwiększenie bezpieczeństwa pracowników,
- zwiększenie prawdopodobieństwa zachowania ciągłości działania w trakcie pandemii,
- umożliwienie bezpiecznych kontaktów z podmiotami zewnętrznymi,
- umocnienie wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy oraz partnera biznesowego.
Proces składa się z następujących etapów:
- Zapytanie ofertowe o przeprowadzenie procesu
- Oferta
- Podpisanie umowy
- Przekazanie dokumentacji i uzgodnienie terminu weryfikacji
- Przeprowadzenie weryfikacji
- Wystawienie dokumentu po przeprowadzonej weryfikacji
Organizacja, która uzyska dokument UDT-CERT ma prawo do stosowania znaku „UDT-CERT * COVID-19 * PROCEDURY”
Wszystkie organizacje, zainteresowane audytem w zakresie spełnienia wymagań określonych w wytycznych MRPIT i GIS w trakcie epidemii COVID-19 prosimy o kontakt mailowy na adres cert@udt.gov.pl
Zachęcamy Państwa również do zapoznania się z ofertą w zakresie certyfikacji systemu zarządzania ciągłością działania wg normy PN-EN ISO 22301: Bezpieczeństwo powszechne - Systemy zarządzania ciągłością działania – Wymagania.
Certyfikacja systemu zarządzania bezpieczeństwem funkcjonalnym FSM (Functional Safety Management)
Wymagania rynku, wyrażane w specyfikacjach zakupowych, mające na celu ograniczenie listy dostawców do podmiotów kompetentnych, ocenionych przez niezależne organizacje, jak również wymagania wewnętrznych dokumentów systemowych, związane z ograniczaniem ryzyka nie pozostają bez wpływu na optykę w zakresie oceny poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. Wymienione wyżej czynniki spowodowały wzrost zainteresowania oceny samych podmiotów, nie zaś tylko wyrobów. Nie bez znaczenia pozostało również potencjalne ułatwienie procesu certyfikacji SIL przez wytwórców osprzętu zabezpieczającego.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynkowym, Jednostka Certyfikująca UDT-CERT opracowała program certyfikacji systemu zarządzania bezpieczeństwem funkcjonalnym FSM, skierowany do producentów i użytkowników wyrobów, integratorów systemów a także eksploatujących instalacje procesowe oraz technologiczne.
Proces certyfikacji ma na celu ocenę wdrożenia oraz skuteczności funkcjonowania systemu zarządzania i realizowany jest w 3-letnim cyklu, uwzględniającym nadzór nad wydanym certyfikatem. Audit certyfikujący, realizowany w pierwszym roku cyklu, poprzedzony jest analizą dokumentacji klienta, również w kontekście zakresu jego działalności. Powyższa analiza umożliwia zarówno ocenę stopnia gotowości klienta do auditu, jak również zrozumienie systemu zarządzania klienta w zakresie normy dotyczącej systemu zarządzania bezpieczeństwem funkcjonalnym przez jednostkę certyfikującą.
Certyfikacja systemu zarządzania bezpieczeństwem funkcjonalnym obejmuje:
- określenie wymaganych działań technicznych podczas każdej fazy cyklu życia instalacji procesowej w celu osiągnięcia określonego poziomu bezpieczeństwa,
- określenie ról i obowiązków zaangażowanych pracowników, wydziałów i organizacji odpowiedzialnych za każdą istotną fazę cyklu życia (zgodnie z obowiązującym schematem organizacyjnym),
- określenie środków organizacyjnych w celu efektywnego wykonywania wymagań technicznych.
Proces certyfikacji realizowany jest w oparciu o następujące dokumenty odniesienia:
- PN-EN 61508-1 - Bezpieczeństwo funkcjonalne elektrycznych /elektronicznych /programowalnych elektronicznych systemów związanych z bezpieczeństwem - Część 1: Wymagania ogólne.
- PN-EN 61511-1 - Bezpieczeństwo funkcjonalne - Przyrządowe systemy bezpieczeństwa do sektora przemysłu procesowego - Część 1: Schemat, definicje, wymagania dotyczące systemu, sprzętu i oprogramowania.
Wszystkie organizacje, zainteresowane certyfikacją w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem funkcjonalnym FSM prosimy o kontakt mailowy na adres cert@udt.gov.pl.
Zachęcamy Państwa również do zapoznania się z ofertą w obszarze bezpieczeństwa procesowego www.udt.gov.pl/ekspertyzy-techniczne/bezpieczenstwo-procesowe
DOKUMENTY:
ZAPYTANIE OFERTOWE/WNIOSEK o przeprowadzenie procesu certyfikacji systemu zarządzania bezpieczeństwem funkcjonalnym (FSM)
Projektowana żywotność eksploatacyjna oraz ocena stanu technicznego urządzeń transportu bliskiego
Wychodząc naprzeciw wymaganiom Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego, nakładającego nowe wymagania dla eksploatujących urządzenia transportu bliskiego, UDT-CERT wdrożyło pakiet usług mający na celu wsparcie użytkowników w spełnieniu omawianych wymogów.
Zgodnie z ww. Rozporządzeniem, na eksploatującego nałożone zostały następujące wymagania:
- § 7.4. Eksploatujący, w przypadku braku rejestracji przebiegu eksploatacji UTB z przyczyn od niego niezależnych, odtwarza go na podstawie aktualnego stanu wiedzy technicznej i dobrej praktyki inżynierskiej.
- § 7.5. Eksploatujący, w przypadku gdy nie jest znany resurs UTB, określa go na podstawie aktualnego stanu wiedzy technicznej i dobrej praktyki inżynierskiej.
W przypadku braku informacji o przebiegu eksploatacji UTB należy taką informację uzyskać w oparciu o przyjęte założenia niniejszego dokumentu, norm, uznanych specyfikacji technicznych, wytycznych producentów podobnych urządzeń lub obwiązujących przepisów. Sytuacja tu opisywana w głównej mierze dotyczy urządzeń:
- a) dla których wcześniej nie prowadzono rejestracji eksploatacji, czasu pracy lub cykli roboczych wykonywanych przez UTB;
- b) urządzeń zakupionych na rynku wtórnym, które nie posiadają historii eksploatacji.
Przyjęte założenia muszą być określone w przedstawionych dokumentach dotyczących założonego przebiegu eksploatacji z uwzględnieniem wymagań określonych dla resursu, o którym mowa w rozporządzeniu i wyjaśnieniach dotyczących tego aspektu.
- § 7.6. Eksploatujący, w przypadku przekroczenia resursu UTB, przeprowadza ocenę stanu technicznego UTB lub zleca jej przeprowadzenie.
Dopuszczalnym jest w przypadku przekroczenia resursu UTB zlecenie wykonania stosownych działań, związanych z oceną stanu technicznego UTB, osobie kompetentnej zdefiniowanej w wyjaśnieniach do § 2. Ocena stanu technicznego może wymagać udziału laboratorium. W takim przypadku wymagane badania powinno przeprowadzić CLDT lub laboratorium uznane przez UDT, w myśl przepisów o dozorze technicznym.
Nowe usługi UDT-CERT:
a) Określenie projektowanej żywotności eksploatacyjnej urządzenia (PŻE) w zakresie:
- identyfikacji PŻE na podstawie dostępnej dokumentacji,
lub
- określenia PŻE na podstawie dobrej praktyki inżynierskiej.
b) Określenie stopnia wykorzystania PŻE w zakresie:
- wsparcia w określeniu danych, służących do odtworzenia przebiegu eksploatacji,
- porównania przebiegu eksploatacji z założeniami wytwórcy.
c) Ocena stanu technicznego (w przypadku wykorzystania PŻE lub braku możliwości odtworzenia przebiegu eksploatacji).
Dokumentacja niezbędna do wykonania usługi:
1. W przypadku określenia PŻE: księga rewizji lub/i DTR.
2. W przypadku określenia stopnia wykorzystania PŻE: księga rewizji lub/i DTR, uzupełniona o rejestr eksploatacji lub odtworzony przebieg eksploatacji, dzienniki konserwacji, wszystkie dostępne pomiary, inne dokumenty dostępne dla urządzenia, lub inne dokumenty opisujące przebieg eksploatacji urządzenia.
3. W przypadku oceny stanu technicznego: kompletna dokumentacja techniczna urządzenia (patrz p. 2). Niezbędne jest udostępnienie urządzenie do wykonania wizji lokalnej i zapewnienie obciążenia wraz z osprzętem do jego podnoszenia. Warunki niezbędne do wykonania badań określane będą każdorazowo między stronami.
Przydatne linki:
Formularz wniosku / zapytanie ofertowe.
Wsparcie techniczne przy doborze dźwigu
Wsparcie techniczne przy doborze dźwigów to usługa mająca na celu określenie właściwego kierunku modernizacji urządzenia jak i pomoc w określeniu niektórych parametrów dźwigu przy jego wymianie.
Usługę kierujemy do właścicieli, administratorów i zarządców nieruchomości, w których użytkowane są lub mają być użytkowane:
- dźwigi osobowe,
- dźwigi osobowo - towarowe.
Realizacja usługi możliwa jest w dwóch niezależnych blokach lub w ich połączeniu.
Blok A) - usługa polegająca na identyfikacji pozostałego ryzyka w eksploatowanym dźwigu w oparciu o normę PN-EN 81-80;
Blok B) - usługa polegająca na weryfikacji dźwigu / projektu dźwigu pod względem możliwości dostosowania do użytkowania dźwigu przez osoby niepełnosprawne w oparciu o normę PN-EN 81-82.
W celu realizacji usługi przeprowadzana jest analiza istniejącego lub projektowanego rozwiązania, obejmująca swoim zakresem:
- analizę dokumentacji,
- analizę konstrukcji dźwigu,
- analizę przeznaczenia,
- weryfikacja istniejącego rozwiązania.
Analiza przeprowadzona przez ekspertów UDT–CERT:
- umożliwia określenie właściwego kierunku modernizacji dźwigu z uwzględnieniem istotności eliminowanego pozostałego ryzyka, prowadzącego czasami do decyzji o wymianie dźwigu.
- określenie możliwych do wprowadzenia zmian w dźwigu w celu eliminacji barier w użytkowaniu dźwigu przez osoby niepełnosprawne ze szczególnym uwzględnieniem istotności wprowadzonej zmiany w odniesieniu do rodzaju niepełnosprawności.
Zapraszamy do kontaktu.
Przemysł energochłonny - pakiet usług
Efektywność energetyczna jest podstawą nowego, energooszczędnego modelu gospodarki krajów UE i jednym z elementów strategii Europa 2020. Działania mające na celu jej poprawę, jak również zmniejszenie zużycia energii, wskazane są w wybranych regulacjach prawnych, m.in. w Dyrektywie dotyczącej efektywności energetycznej (EED/2012/27/UE).
UDT-CERT pragnąc wyjść naprzeciw powyższym trendom, ma przyjemność zaprezentować pakiet usług, umożliwiających przedsiębiorstwom zdiagnozowanie aktualnego stanu efektywności energetycznej w przedsiębiorstwie, jak również podjęcie działań mających na celu uzyskanie realnej poprawy w jej zakresie .
W omawianym zakresie wykonujemy następujące usługi:
- Audyt energetyczny przedsiębiorstwa
- Certyfikacja systemu zarządzania energią wg PN-EN ISO 50001
- Audyty energetyczne budynków
- Audyty oświetlenia
- Audyty źródeł ciepła
- Audyty sieci cieplnej
- Badania termowizyjne
- Charakterystyki energetyczne
- Analizy możliwości zastosowania rozwiązań technicznych
WNIOSKI: