Społeczna odpowiedzialność w UDT
Społeczna odpowiedzialność jest nierozłącznie związana z działalnością Urzędu Dozoru Technicznego od ponad 100 lat. W tym czasie elementy społecznej odpowiedzialności podlegały zmianom w związku ze zmianami oczekiwań społeczeństwa wobec organizacji.
Obecnie Urząd Dozoru Technicznego stosuje i ciągle doskonali, w oparciu o normę PN-ISO 26000 „Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności", odpowiedzialność za wpływ decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewnianą poprzez przejrzyste i etyczne postepowanie, które:
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa,
- uwzględnia oczekiwania interesariuszy,
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania oraz jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.
Działalność Urzędu Dozoru Technicznego prowadzona jest zgodnie z przepisami prawa oraz przy zachowaniu przyjętych i stosowanych przez wszystkich pracowników zasad etycznych.
Usługi Urzędu Dozoru Technicznego spełniają wymagania norm europejskich i międzynarodowych, co zostało potwierdzone akredytacją Polskiego Centrum Akredytacji.
Zakres społecznej odpowiedzialności obejmuje następujące kluczowe obszary
- ład organizacyjny,
- prawa człowieka,
- praktyki z zakresu pracy,
- środowisko,
- uczciwe praktyki operacyjne,
- zagadnienia konsumenckie oraz
- zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.
Ład organizacyjny
Zgodnie z wytycznymi zawartymi w normie ISO 26000 oraz świadomi odpowiedzialności, jaka na nas spoczywa, za wpływ naszych decyzji i działań na bezpieczeństwo techniczne urządzeń, społeczeństwo oraz środowisko dążymy do zapewnienia odpowiednio wysokiego standardu świadczonych przez nas usług.
Wdrożyliśmy i zintegrowaliśmy systemy zarządzania: jakością, środowiskowego, przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym oraz bezpieczeństwem i higieną pracy.
Działamy zgodnie z udokumentowanymi procedurami, które obejmują wszystkie obszary działania Urzędu i spełniają wymagania norm PN-EN ISO 9001, PN-EN ISO 14001, PN-N 18001.
Kierownictwo UDT określiło misję, wizję, cele strategiczne, Politykę jakości – uwzględniającą BHP, zarządzanie środowiskowe oraz politykę antykorupcyjną.
Aby osiągnąć trwałe korzyści dla Urzędu oraz jego otoczenia, realizować misję UDT, osiągać cele zgodnie z przyjętymi wartościami, wdrożyliśmy w UDT zarządzanie ryzykiem.
Stale doskonalimy nasze działania poprzez audyty, audity, kontrolę oraz nadzór nad usługą niezgodną z wymaganiami, korekcję, działania korygujące i zapobiegawcze.
Prawa człowieka
UDT działa z poszanowaniem wszystkich praw człowieka. Zapobieganie wszelkim formom łamania praw człowieka zapewniamy w urzędzie między innymi poprzez:
- wewnętrzną politykę przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w zatrudnieniu,
- procedurę rozpatrywania skarg, wniosków i reklamacji,
- telefon zaufania dla pracowników UDT,
- działające w UDT związki zawodowe,
- ochronę interesów osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób niepełnosprawnych.
Praktyki z zakresu pracy
Nasi pracownicy są naszym najwyższym dobrem dlatego też oprócz przestrzegania prawa pracy oraz BHP podejmujemy szereg dodatkowych działań aby podnosić kompetencje oraz zapewnić komfortowe i bezpieczne warunki pracy:
- zapewniamy możliwość doskonalenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji poprzez szkolenia, dofinansowanie studiów, organizowanie kursów językowych dla naszych pracowników,
- zapewniamy możliwość dialogu, wymiany doświadczeń i informacji między wszystkimi pracownikami poprzez działający portal intranetowy oraz chat pracowniczy,
- oferujemy możliwość dodatkowego ubezpieczenia oraz opieki zdrowotnej dla pracowników oraz ich rodzin,
- oferujemy świadczenia pracownicze z zakresu kultury oraz sportu i rekreacji, poprzez udział w programie „Benefit Systems",
- oferujemy pomoc materialną i wsparcie w trudnych sytuacjach życiowych dla pracowników, członków ich rodzin, emerytowanych pracowników oraz członków rodzin pracowników zmarłych w okresie zatrudnienia,
- oferujemy dofinansowanie żłobków, przedszkoli i innych form zorganizowanej opieki nad dziećmi w celu ułatwienia powrotu do aktywności zawodowej młodych rodziców.
Środowisko
Zarządzanie środowiskowe prowadzimy zgodnie z wymaganiami prawa oraz normą PN-EN ISO 14001.
Uczciwe praktyki operacyjne
Pracownicy UDT są zaangażowani w działalność społeczną dotyczącą tworzenia prawa i norm. Współpracują przy tworzeniu aktów prawnych i normatywnych.
Ważni partnerzy UDT to organizacje, firmy i eksperci z Polski oraz takich krajów jak USA, Japonia, Korea, Australia czy Republika Południowej Afryki. Współpracujemy również z krajami europejskimi nie będącymi członkami Unii Europejskiej, np. Szwajcarią, Norwegią i krajami Europy Środkowo-Wschodniej, a także z Rosją. Na podstawie podpisanych porozumień współpracujemy z wieloma organizacjami i instytucjami w Polsce i na świecie, między innymi:
- TIC Council - Międzynarodowa Konfederacja Organizacji Inspekcyjnych i Certyfikujących,
- CEN - Europejski Komitet Normalizacyjny,
- ICNDT International Comitee for Non-Destructive Testing
- Prace w grupach roboczych przy Komisji Europejskiej; współpraca z jednostkami notyfikowanymi (Notified Body Forum),
- Polski Komitet Normalizacyjny,
- Współpraca dozorów technicznych krajów Europy
Środkowo-Wschodniej.
W UDT został wdrożony i certyfikowany system przeciwdziałania zagrożeniom wystąpienia korupcji.
Zagadnienia konsumenckie
Poszanowanie praw klienta zapewnia akredytowany system zgodny z normami PN-EN ISO/IEC 17020, PN-EN ISO/IEC 17065, PN-EN ISO/IEC 17021, PN-EN ISO/IEC 17024, PN-EN ISO/IEC 17025.
Prowadzimy również szereg szkoleń i seminariów dla klientów, które mają na celu popularyzację wiedzy z zakresu działań niezbędnych dla spełnienia wymagań prawnych, dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń technicznych na etapie ich projektowania, wytwarzania i eksploatacji.
Aby usprawnić i komunikację z naszymi klientami uruchomiliśmy internetowe biuro obsługi klienta, gdzie zamieszczamy istotne informacje, odpowiadamy na pytania klientów oraz przyjmujemy wnioski, skargi i reklamacje.
Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej
Pracownicy Urzędu Dozoru Technicznego w ramach integracji i wspólnej inicjatywy zainicjowali działania Wolontariatu Pracowniczego UDT i w ramach prywatnych środków organizują akcje pomocy materialnej, akcje promocji zdrowia i aktywności fizycznej oraz działania ekologiczne, m.in.:
- pomoc bezdomnym zwierzętom (lokalne schroniska i fundacje, dla których pracownicy jednostek terenowych cyklicznie zbierają wyżywienie, ciepłe okrycia i materiały remontowo-budowlane);
- Szlachetna paczka - przygotowanie paczek dla rodzin ze społeczności lokalnej;
- zbieranie sprzętu sportowego, zabawek i książek dla podopiecznych lokalnych Domów Dziecka;
- promocja zdrowia i profilaktyki chorób nowotworowych;
- zbiórka plastikowych nakrętek, baterii i zużytego sprzętu elektronicznego.
Przedstawiciele UDT biorą udział w projektach normalizacyjnych i legislacyjnych w kraju i zagranicą - uczestnictwo w pracach Komitetów Technicznych PKN, CEOC International.
Polityka zintegrowanego systemu zarządzania
Wydanie 4.00/19.12.2024 r.
Zapewnienie najwyższej jakości usług na rzecz bezpieczeństwa publicznego, świadczonych odpowiedzialnie i profesjonalnie, stanowi najważniejsze zadanie dla Kierownictwa i wszystkich pracowników Urzędu Dozoru Technicznego.
Zaufanie społeczne, partnerska współpraca z klientami oraz stały rozwój i wykorzystanie potencjału pracowników są dla nas priorytetem.
Cele te realizujemy:
- stosując metody zarządzania zgodne z wymaganiami norm: PN-EN ISO/IEC 17020,
PN-EN ISO/IEC 17065, PN-EN ISO/IEC 17021-1, PN-EN ISO/IEC 17024, PN-EN ISO/IEC 17025, PN-EN ISO/IEC 27001, PN-EN ISO 9001, PN-ISO 37001, PN-EN ISO 45001 i PN-EN ISO 14001, procedur oraz polityk i zasad opisanych w Księdze Zarządzania UDT; - zapewniając bezstronne, uczciwe i profesjonalne wykonywanie badań technicznych oraz innych świadczonych usług;
- stawiając na innowacyjność i wykorzystując nowoczesne narzędzia w realizacji zadań;
- zapewniając bezpieczne środowisko pracy, stały rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji personelu oraz postępując zgodnie z zasadami kodeksu etyki zawodowej pracowników UDT;
- dążąc do minimalizacji ryzyka wystąpienia zdarzenia korupcyjnego poprzez analizę zagrożeń korupcyjnych;
- uwzględniając działania na rzecz ochrony środowiska oraz realizując gospodarkę odpadową;
- zapewniając zasoby i środki niezbędne do realizacji Polityki Zintegrowanego Systemu Zarządzania;
- zapewniając pełną zgodność podejmowanych działań z wymaganiami prawa krajowego i międzynarodowego.
Gwarantem realizacji powyższej polityki jest osobiste zaangażowanie Kierownictwa i zobowiązanie wszystkich pracowników do przestrzegania i doskonalenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania.
Prezes
Urzędu Dozoru Technicznego
Paweł Urbańczyk
/dokument podpisany
elektronicznie/
DOKUMENTY:
- Polityka zintegrowanego systemu zarządzania
- Certyfikat systemu zarządzania jakością ISO 9001
- Certyfikat systemu zarządzania działaniami antykorupcyjnymi ISO 37001
- Certyfikat systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy ISO 45001
Polityka plików "cookie" na stronie www.udt.gov.pl
Pliki "cookie" to niewielkie pliki tekstowe rejestrujące aktywność użytkownika w internecie. Za pomocą plików cookie, serwis internetowy może dostosować wyświetlane treści do indywidualnych potrzeb użytkownika. Wyłączenie plików cookie może spowodować błędne działanie niektórych elementów strony lub brak dostępu do niektórych funkcji.
Jakiego rodzaju plików "cookie" używamy i w jaki sposób je wykorzystujemy?
Na stronie WWW.UDT.GOV.PL wykorzystujemy wyłącznie sesyjne pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania serwisu i poprawnego wyświetlania aktywnych treści. Pozostają one na urządzeniu użytkownika do czasu wylogowania z serwisu lub zamknięcia przeglądarki.
Usuwanie plików "cookie"
Każda przeglądarka internetowa oferuje możliwość blokowania i kasowania plików cookie. Poniższe linki pokazują jak tego dokonać w czterech najpopularniejszych przeglądarkach.
EFNDT
EFNDT - European Federation for Non-Destructive Testing
(Europejska Federacja Badań Nieniszczących)
Jednostka Certyfikująca Osoby UDT-CERT spełniła kryteria uznania Programu Certyfikacji uzyskując nominację Polskiego Towarzystwa Badań Nieniszczących i Diagnostyki Technicznej SIMP (członek stały EFNDT) oraz akredytację nr AC 088 Polskiego Centrum Akredytacji, będącego sygnatariuszem MRA EA.
EFNDT uznała program certyfikacji personelu badań nieniszczących Krajowego Systemu Certyfikacji Personelu Badań Nieniszczących, realizowanego przez Jednostkę Certyfikującą Osoby UDT-CERT, zgodnie z porozumieniem o wzajemnym uznawaniu programów certyfikacji personelu badań nieniszczących. Dzięki temu certyfikaty wydawane przez Jednostkę Certyfikującą Osoby UDT-CERT są równoważne wszystkim certyfikatom wydawanym przez inne jednostki certyfikujące, będące sygnatariuszami Porozumienia EFNDT MRA.
"Certyfikat Rejestracji" wydany przez Europejską Federację Badań Nieniszczących EFNDT potwierdza, że Program Certyfikacji Personelu Badań Nieniszczących realizowany w JCO UDT-CERT spełnia wymagania EFNDT MRA.
Kierunki strategiczne Urzędu Dozoru Technicznego
1. Wykonywanie dozoru technicznego zgodnie z przepisami o dozorze technicznym.
2. Świadczenie usług „trzeciej strony" zgodnie z przepisami prawa i standardami obowiązującymi w Unii Europejskiej.
3. Wspieranie administracji publicznej w działaniach służących zapewnieniu bezpieczeństwa technicznego i ochronie środowiska.
4. Stałe dostosowywanie kompetencji personelu i zakresu świadczonych usług do wymagań i potrzeb rynku związanych z bezpieczeństwem technicznym.
5. Minimalizacja kosztów związanych z dozorem technicznym, przy zachowaniu akceptowalnego poziomu ryzyka.
6. Aktywność w kraju i za granicą w zakresie działań służących poprawie bezpieczeństwa technicznego i ochronie środowiska.
7. Sprawne zarządzanie procesami służące zapewnieniu skuteczności, efektywności i konkurencyjności działania UDT.
Podkategorie
Współpraca
<!--[if !supportLists]-->1. <!--[endif]-->współpraca
Kariera
kariera
Polityka Jakości
POLITYKA JAKOŚCI, BHP i ŚRODOWISKOWA
Polityką Jakości Urzędu Dozoru Technicznego jest:
• Inicjowanie i prowadzenie działań służących zapewnieniu bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych oraz ochrony środowiska zgodnie z wymaganiami zawartymi w następujących dokumentach: ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, PN-EN ISO/IEC 17020, PN-EN 45011, PN-EN ISO/IEC 17021, PN-EN ISO/IEC 17024, PN-EN ISO/IEC 17025.
• Ukierunkowanie świadczonych usług w zakresie:
- inspekcji,
- oceny zgodności,
- certyfikacji wyrobów,
- certyfikacji systemów zarządzania,
- certyfikacji osób,
- badań laboratoryjnych,
- wzorcowania wyposażenia pomiarowo-badawczego,
- popularyzowania zagadnień związanych z bezpieczeństwem technicznym,
- szkoleń
na spełnianie potrzeb i oczekiwań Klientów oraz wymagań mających zastosowanie przepisów.
• Dbałość o właściwy wizerunek UDT i świadczenie usług w sposób etyczny i kompetentny.
• Dostosowanie form działalności do wymagań rynku.
Zadowolenie Klientów stanowi miarę jakości naszych usług.
Podejmowanie działań na rzecz poprawy jakości ma dla nas znaczenie priorytetowe i wszyscy jesteśmy w nie zaangażowani.
Osiąganie planowanych wyników jakości realizujemy przez wdrożenie i ciągłe doskonalenie skuteczności systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO 9001.
Urząd Dozoru Technicznego inicjuje i prowadzi działania służące zapewnieniu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i życia pracowników, poprzez stałą poprawę i ciągłe doskonalenie bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz ciągłe doskonalenie systemu zarządzania środowiskowego, przy spełnieniu wymagań prawnych i innych wymagań, zgodnie z PN-N-18001 oraz PN-EN ISO 14001.
Dążymy do:
• Zapobiegania wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym, zdarzeniom potencjalnie wypadkowym oraz do identyfikacji zagrożeń i minimalizowania ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy poprzez wprowadzenie kart oceny ryzyka zawodowego.
• Zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko, identyfikacji i kontroli znaczących aspektów środowiskowych, ograniczenia zużycia surowców naturalnych, energii elektrycznej, produkcji odpadów.
• Podnoszenia kwalifikacji oraz uwzględnienia roli pracowników i ich angażowania do działań na rzecz poprawy bhp i środowiska.
• Zapewnienia zasobów i środków do wdrażania polityki.
MarekWalczak
Prezes Prezes UDT
Warszawa, dnia 13 czerwca 2012 r.