Oznaczenie stacji ładowania
Oznaczenie miejsca ładowania pojazdów elektrycznych oraz wyznaczanie miejsc postojowych dla pojazdów elektrycznych
Kwestie oznaczeń miejsca ładowania pojazdów elektrycznych wprowadza Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2021 r. poz. 2066/2021 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Natomiast Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych Dz. U. 1985 Nr 14 poz. 60 z póź. zm. w art. 12b. wskazuje
1. Organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach, wyznaczając miejsca przeznaczone na postój pojazdów, wyznacza stanowiska postojowe dla pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych w rozumieniu ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. poz. 317 i 1356) przy ogólnodostępnych stacjach ładowania:
1) na drogach publicznych,
2) w strefach zamieszkania, o których mowa w art. 2 objaśnienie pojęć pkt 16 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
3) w strefach ruchu, o których mowa w art. 2 objaśnienie pojęć pkt 16a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym – oznaczając je odpowiednimi znakami drogowymi pozwalającymi odróżnić je od stanowisk postojowych przeznaczonych dla pozostałych pojazdów samochodowych.
2. Stanowiska postojowe, o których mowa w ust. 1, wyznacza się co najmniej w liczbie odpowiadającej liczbie punktów ładowania w danej lokalizacji.
3. Ze stanowisk postojowych, o których mowa w ust. 1, mogą korzystać wyłącznie pojazdy elektryczne i pojazdy hybrydowe – przez czas ładowania.
4. Organ, o którym mowa w ust. 1, może wyznaczyć stanowiska postojowe przeznaczone na postój pojazdów elektrycznych, pojazdów hybrydowych i pojazdów napędzanych gazem ziemnym, w rozumieniu ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, również w miejscach, gdzie nie występują ogólnodostępne stacje ładowania, w celu promocji pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi
"STACJE I PUNKTY ŁADOWANIA POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH" - Przewodnik UDT
Zapraszamy do zapoznania się z przewodnikiem „Stacje i punkty ładowania pojazdów elektrycznych” zaktualizowanego w roku 2023. W przewodniku omawiane są m.in. informacje o wymaganiach prawnych, roli UDT w procesie eksploatacji, naprawy i modernizacji stacji ładowania. W nowej wersji ujęto także zmiany w uchwalonej w grudniu 2021 r. nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Opracowanie kierowane jest do operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania, podmiotów eksploatujących stacje inne niż ogólnodostępne oraz inwestorów punktów ładowania dla autobusów elektrycznych. Przewodnik powstał we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych oraz Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego. Opracowanie uzyskało patronat Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Badanie urządzenia mobilnego
Kiedy urządzenie mobilne podlega badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT?
Na podstawie nowelizacji ustawy z dnia 02 grudnia 2021 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2021 poz. 2269), zwanej dalej jako „ustawa” w zakresie stosowania przez Urząd Dozoru Technicznego art. 16 ust. 1 ustawy oraz w związku z definicją stacji ładowania określoną w art. 2 pkt 27 ustawy informujemy, że:
Zgodnie z art. 16 ust. 1 stacje ładowania i punkty ładowania stanowiące element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego w zakresie ich bezpiecznej eksploatacji, naprawy i modernizacji podlegają badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT.
Natomiast ustawa w art. 2 pkt 27 definiuje jedynie stację ładowania jako:
a) urządzenie budowlane obejmujące co najmniej jeden punkt ładowania o normalnej mocy lub punkt ładowania o dużej mocy, związane z obiektem budowlanym, lub
b) wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania o normalnej mocy lub punktem ładowania o dużej mocy
– wyposażone w oprogramowanie wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania, wraz ze stanowiskami postojowymi, których liczba odpowiada liczbie punktów ładowania umożliwiających jednoczesne świadczenie tej usługi, oraz, w przypadku gdy stacja ładowania jest podłączona do sieci dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, instalacją prowadzącą od punktu ładowania do przyłącza elektroenergetycznego;
Powyższe oznacza, iż mobilna stacja ładowania użytkowana na potrzeby pojazdów osobowych nie podlega badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT, gdyż nie spełnia definicji stacji ładowania opisanej w art. 2 pkt 27 ustawy.
Natomiast ustawa definiuje infrastrukturę ładowania drogowego transportu publicznego jako punkty ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą, przeznaczone do ładowania lub tankowania, w szczególności autobusów zeroemisyjnych, wykorzystywanych w transporcie publicznym.
Definicja ta nie uszczegóławia rodzaju usytuowania urządzenia (czy to jako urządzenie budowlane związane z obiektem budowlanym, wolnostojący obiekt budowlany czy urządzenie mobilne) co oznacza, że jeżeli służy ono jako infrastruktura ładowania drogowego transportu publicznego, podlega badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT.
Kiedy urządzenie podlega badaniom
1. Stacja ładowania to:
- urządzenie budowlane obejmujące co najmniej jeden punkt ładowania o normalnej mocy (do 22 kW w przypadku stacji ogólnodostępnej oraz powyżej 3,7 kW do 22 kW w przypadku stacji innej niż ogólnodostępna) lub punkt ładowania o dużej mocy, (powyżej 22 kW), związane z obiektem budowlanym lub
- wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania o normalnej mocy lub punktem ładowania o dużej mocy
– wyposażone w oprogramowanie wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania, wraz ze stanowiskami postojowymi, których liczba odpowiada liczbie punktów ładowania umożliwiających jednoczesne świadczenie tej usługi, oraz, w przypadku gdy stacja ładowania jest podłączona do sieci dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, instalacją prowadzącą od punktu ładowania do przyłącza elektroenergetycznego.
Stacje ładowania możemy podzielić na:
- Ogólnodostępne stacje ładowania dostępne na zasadach równoprawnego traktowania dla każdego posiadacza pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego. Operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania są zobowiązani do przekazywania danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA), a stacje ładowania podlegają badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT.
- Nieogólnodostępne stacje ładowania to wszystkie inne stacje ładowania, nie spełniające definicji ogólnodostępnej stacji ładowania. W przypadku gdy takie stacje świadczą usługę ładowania podlegają również badaniom technicznym przeprowadzonym przez UDT, natomiast eksploatujący nie są zobligowani do przekazywania danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA).
2. Infrastruktura ładowania drogowego transportu publicznego to punkty ładowania wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą oraz stacje wodoru, przeznaczone do ładowania lub tankowania pojazdów samochodowych wykorzystywanych w transporcie publicznym, w szczególności autobusów zeroemisyjnych.
W przypadku punktów ładowania stanowiących infrastrukturę ładowania drogowego transportu publicznego, prezes UDT nie wydaje opinii w zakresie zgodności dokumentacji technicznej z wymaganiami technicznymi. Opinia jest wydawana jedynie w przypadku stacji ładowania (art. 15, pkt 1 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych).
Electromobility
We kindly inform, that according to Art. 17 Sec. 1 of the Act of January 11, 2018 on electromobility and alternative fuels, hereinafter referred to as "the Act", detailed technical requirements for operational safety, as well as the scope of documentation attached to the application for testing charging station and charging points as part of the public transport road charging infrastructure will be determined in the regulation of the minister competent for energy, issued on the basis of art. 17 of the Act, hereinafter referred to as the Regulation".
With regard to the above, the Office of Technical Inspection will start accepting applications for opinions referred to in Art. 15 of the Act and applications for conducting the test, referred to in Art. 16 of the Act after the date of entry into force of the Regulation.
At the same time, we would like to inform that pursuant to Art. 74 of the Act, entities that have started the operation or construction of charging stations and charging points included in the public transport infrastructure before the entry into force of the Regulation, in order to start or continue their operation, are required to comply within 12 months from the date of entry into force of the Regulation, with the requirements set out in the Act and in the Regulation, and to submit an application to the UDT for conducting a test authorizing the commencement or further exploitation thereof.
Directive 2014/94/EU of the European Parliament and of the Council of 22 October 2014 on the development of alternative fuels infrastructure considers both the development of a strategy for sustainable alternative fuels as well as the development of appropriate infrastructure. The requirements of the directive were implemented into Polish law by the "Act". According to this "Act", the Office of Technical Inspection is obliged to give opinions on the compliance of technical documentation of designed stations with technical requirements and to conduct technical tests of stations and charging points before putting them into operation and after repairs and modernization.