W związku z pytaniami ze strony eksploatujących i firm reklamowych Urząd Dozoru Technicznego wyraża niniejszym opinię, że umieszczanie tablic reklamowych w kabinach dźwigów jest możliwe, o ile nie jest sprzeczne z instrukcją eksploatacji dźwigu, przy spełnieniu następujących warunków:
1. Decyzję o umieszczeniu w kabinie dźwigu tablicy reklamowej podejmuje eksploatujący, tj. strona, dla której wydana została przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego decyzja zezwalająca na eksploatację dźwigu.
2. Konstrukcja tablic reklamowych musi spełniać co najmniej następujące wymagania:
- tablica nie może posiadać ostrych krawędzi, które mogłyby spowodować obrażenia ciała lub uszkodzenie odzieży pasażerów znajdujących się w kabinie,
- tablica musi być wykonana z materiałów niepalnych, niewydzielających gazów i dymów,
- grubość tablicy nie powinna przekraczać 20 mm,
- tablica nie może posiadać zasilania elektrycznego.
3. Miejsce zamocowania tablicy reklamowej musi spełniać, co najmniej następujące wymagania:
- tablica nie może zasłaniać otworów wentylacyjnych, tabliczki znamionowej, urządzeń łączności ze służbami ratowniczymi, instrukcji użytkowania, tabliczek informacyjnych, np. dotyczących konserwacji itp., oraz innych informacji w kabinie zgodnie z warunkami odniesienia (np. normy PN-EN 81-1/2 lub PN-EN 81-20).
- umieszczone elementy reklamy nie mogą prowadzić do pomylenia ich z tabliczkami i instrukcjami jw. oraz nie mogą utrudniać obsługi elementów sterujących.
4. Sposób zamocowania tablicy reklamowej musi spełniać co najmniej następujące wymagania:
- tablica musi być zamocowana w sposób niepowodujący trwałego uszkodzenia ścian kabiny,
- mocowanie musi być pewne i wykluczać możliwość samoistnego odpadnięcia tablicy, mocowanie musi być przeprowadzone wyłącznie od strony wnętrza kabiny,
- sposób mocowania tablicy musi umożliwiać jej demontaż.
5. Do księgi rewizyjnej dźwigu należy dołączyć:
- pisemną zgodę na zamontowanie tablicy reklamowej w kabinie od eksploatującego,
- deklarację eksploatującego o odpowiedzialności za ewentualne obrażenia osób lub uszkodzenia przedmiotów spowodowanych przez tablicę reklamową.