Społeczna odpowiedzialność jest nierozłącznie związana z działalnością Urzędu Dozoru Technicznego od ponad 100 lat. W tym czasie elementy społecznej odpowiedzialności podlegały zmianom w związku ze zmianami oczekiwań społeczeństwa wobec organizacji.
Obecnie Urząd Dozoru Technicznego stosuje i ciągle doskonali, w oparciu o normę PN-ISO 26000 „Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności", odpowiedzialność za wpływ decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewnianą poprzez przejrzyste i etyczne postepowanie, które:
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa,
- uwzględnia oczekiwania interesariuszy,
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania oraz jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.
Działalność Urzędu Dozoru Technicznego prowadzona jest zgodnie z przepisami prawa oraz przy zachowaniu przyjętych i stosowanych przez wszystkich pracowników zasad etycznych.
Usługi Urzędu Dozoru Technicznego spełniają wymagania norm europejskich i międzynarodowych, co zostało potwierdzone akredytacją Polskiego Centrum Akredytacji.
Zakres społecznej odpowiedzialności obejmuje następujące kluczowe obszary
- ład organizacyjny,
- prawa człowieka,
- praktyki z zakresu pracy,
- środowisko,
- uczciwe praktyki operacyjne,
- zagadnienia konsumenckie oraz
- zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.
Ład organizacyjny
Zgodnie z wytycznymi zawartymi w normie ISO 26000 oraz świadomi odpowiedzialności, jaka na nas spoczywa, za wpływ naszych decyzji i działań na bezpieczeństwo techniczne urządzeń, społeczeństwo oraz środowisko dążymy do zapewnienia odpowiednio wysokiego standardu świadczonych przez nas usług.
Wdrożyliśmy i zintegrowaliśmy systemy zarządzania: jakością, środowiskowego, przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym oraz bezpieczeństwem i higieną pracy.
Działamy zgodnie z udokumentowanymi procedurami, które obejmują wszystkie obszary działania Urzędu i spełniają wymagania norm PN-EN ISO 9001, PN-EN ISO 14001, PN-N 18001.
Kierownictwo UDT określiło misję, wizję, cele strategiczne, Politykę jakości – uwzględniającą BHP, zarządzanie środowiskowe oraz politykę antykorupcyjną.
Aby osiągnąć trwałe korzyści dla Urzędu oraz jego otoczenia, realizować misję UDT, osiągać cele zgodnie z przyjętymi wartościami, wdrożyliśmy w UDT zarządzanie ryzykiem.
Stale doskonalimy nasze działania poprzez audyty, audity, kontrolę oraz nadzór nad usługą niezgodną z wymaganiami, korekcję, działania korygujące i zapobiegawcze.
Prawa człowieka
UDT działa z poszanowaniem wszystkich praw człowieka. Zapobieganie wszelkim formom łamania praw człowieka zapewniamy w urzędzie między innymi poprzez:
- wewnętrzną politykę przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w zatrudnieniu,
- procedurę rozpatrywania skarg, wniosków i reklamacji,
- telefon zaufania dla pracowników UDT,
- działające w UDT związki zawodowe,
- ochronę interesów osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób niepełnosprawnych.
Praktyki z zakresu pracy
Nasi pracownicy są naszym najwyższym dobrem dlatego też oprócz przestrzegania prawa pracy oraz BHP podejmujemy szereg dodatkowych działań aby podnosić kompetencje oraz zapewnić komfortowe i bezpieczne warunki pracy:
- zapewniamy możliwość doskonalenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji poprzez szkolenia, dofinansowanie studiów, organizowanie kursów językowych dla naszych pracowników,
- zapewniamy możliwość dialogu, wymiany doświadczeń i informacji między wszystkimi pracownikami poprzez działający portal intranetowy oraz chat pracowniczy,
- oferujemy możliwość dodatkowego ubezpieczenia oraz opieki zdrowotnej dla pracowników oraz ich rodzin,
- oferujemy świadczenia pracownicze z zakresu kultury oraz sportu i rekreacji, poprzez udział w programie „Benefit Systems",
- oferujemy pomoc materialną i wsparcie w trudnych sytuacjach życiowych dla pracowników, członków ich rodzin, emerytowanych pracowników oraz członków rodzin pracowników zmarłych w okresie zatrudnienia,
- oferujemy dofinansowanie żłobków, przedszkoli i innych form zorganizowanej opieki nad dziećmi w celu ułatwienia powrotu do aktywności zawodowej młodych rodziców.
Środowisko
Zarządzanie środowiskowe prowadzimy zgodnie z wymaganiami prawa oraz normą PN-EN ISO 14001.
Uczciwe praktyki operacyjne
Pracownicy UDT są zaangażowani w działalność społeczną dotyczącą tworzenia prawa i norm. Współpracują przy tworzeniu aktów prawnych i normatywnych.
Ważni partnerzy UDT to organizacje, firmy i eksperci z Polski oraz takich krajów jak USA, Japonia, Korea, Australia czy Republika Południowej Afryki. Współpracujemy również z krajami europejskimi nie będącymi członkami Unii Europejskiej, np. Szwajcarią, Norwegią i krajami Europy Środkowo-Wschodniej, a także z Rosją. Na podstawie podpisanych porozumień współpracujemy z wieloma organizacjami i instytucjami w Polsce i na świecie, między innymi:
- TIC Council - Międzynarodowa Konfederacja Organizacji Inspekcyjnych i Certyfikujących,
- CEN - Europejski Komitet Normalizacyjny,
- ICNDT International Comitee for Non-Destructive Testing
- Prace w grupach roboczych przy Komisji Europejskiej; współpraca z jednostkami notyfikowanymi (Notified Body Forum),
- Polski Komitet Normalizacyjny,
- Współpraca dozorów technicznych krajów Europy
Środkowo-Wschodniej.
W UDT został wdrożony i certyfikowany system przeciwdziałania zagrożeniom wystąpienia korupcji.
Zagadnienia konsumenckie
Poszanowanie praw klienta zapewnia akredytowany system zgodny z normami PN-EN ISO/IEC 17020, PN-EN ISO/IEC 17065, PN-EN ISO/IEC 17021, PN-EN ISO/IEC 17024, PN-EN ISO/IEC 17025.
Prowadzimy również szereg szkoleń i seminariów dla klientów, które mają na celu popularyzację wiedzy z zakresu działań niezbędnych dla spełnienia wymagań prawnych, dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń technicznych na etapie ich projektowania, wytwarzania i eksploatacji.
Aby usprawnić i komunikację z naszymi klientami uruchomiliśmy internetowe biuro obsługi klienta, gdzie zamieszczamy istotne informacje, odpowiadamy na pytania klientów oraz przyjmujemy wnioski, skargi i reklamacje.
Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej
Pracownicy Urzędu Dozoru Technicznego w ramach integracji i wspólnej inicjatywy zainicjowali działania Wolontariatu Pracowniczego UDT i w ramach prywatnych środków organizują akcje pomocy materialnej, akcje promocji zdrowia i aktywności fizycznej oraz działania ekologiczne, m.in.:
- pomoc bezdomnym zwierzętom (lokalne schroniska i fundacje, dla których pracownicy jednostek terenowych cyklicznie zbierają wyżywienie, ciepłe okrycia i materiały remontowo-budowlane);
- Szlachetna paczka - przygotowanie paczek dla rodzin ze społeczności lokalnej;
- zbieranie sprzętu sportowego, zabawek i książek dla podopiecznych lokalnych Domów Dziecka;
- promocja zdrowia i profilaktyki chorób nowotworowych;
- zbiórka plastikowych nakrętek, baterii i zużytego sprzętu elektronicznego.
Przedstawiciele UDT biorą udział w projektach normalizacyjnych i legislacyjnych w kraju i zagranicą - uczestnictwo w pracach Komitetów Technicznych PKN, CEOC International.