Dźwignik o ruchu nieprostoliniowym to urządzenie służące do przemieszczania ładunków, zwykle na niewielką wysokość, przy wykorzystaniu napędu zazwyczaj hydraulicznego, zamontowane na pojeździe.
Nazwa potoczna: na samochodach np. do wywozu śmieci – hakowiec, hak, bramowiec, brama.
Wszystkie dźwigniki o ruchu nieprostoliniowym podlegają dozorowi technicznemu.
Jednak dźwigniki o ruchu nieprostoliniowym o udźwigu do 250 kg z wyłączeniem dźwigników o ruchu nieprostoliniowym w których przewidziano podczas ich eksploatacji wchodzenie osób na element przenoszący obciążenie lub przebywanie pod tym elementem ustalono formę dozoru uproszczonego (urządzenia nie wymagają zgłoszenia do UDT i badań, ale należy zapewnić konserwację przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia).
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (Dz. U. 2012 nr 0 poz. 1468), wydane na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o dozorze technicznym).
Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego (Dz.U. 2018 poz. 2176).