Systemy ładowania
Systemy ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce
Procesy ładowania samochodów elektrycznych zostały szczegółowo opisane w normach IEC 61851 i IEC 62196. W ramach ww. norm zdefiniowano 4 systemy ładowania akumulatorów pojazdu o napędzie elektrycznym. Trzy systemy ładowania prądem przemiennym (AC) i czwarty do ładowania prądem stałym (DC).
System ładowania Mode 1 (prądem przemiennym)
Zgodnie z normą IEC 61851-1 jest to system ładowania prądem przemiennym nie większym niż 16 A i napięciem nie większym niż 250 V przy prądzie jednofazowym oraz 480 V przy prądzie trójfazowym.
Ten system ładowania wykorzystywany jest przede wszystkim w ładowarkach domowych, garażowych itp. ze zwykłych gniazd 230 V, gdzie maksymalna moc ładowania jaką możemy uzyskać to 3,68 kW (przy ładowaniu prądem jednofazowym). Jest to system ładowania zdefiniowany jako wolny lub półszybki, bez dedykowanego systemu ochrony. System nie zapewnia komunikacji pomiędzy pojazdem a ładowarką.
Źródło: Sesko sesko.fi 17.12.2018
System ładowania Mode 2 (prądem przemiennym)
Jest to system ładowania prądem przemiennym nie większym niż 32 A i napięciem nie większym niż 250 V przy prądzie jednofazowym oraz 480 V przy prądzie trójfazowym.
System ładowania zdefiniowany jako wolny lub półszybki, z podstawowymi systemami ochrony tj. wyłącznikiem różnicowo prądowym który ulokowany w ładowarce. W tym systemie ładowarka przejmuje sterowanie komunikacją z pojazdem.
Źródło: Sesko sesko.fi 17.12.2018
System ładowania Mode 3 (prądem przemiennym)
Jest to system ładowania prądem przemiennym. System ładowania zdefiniowany jako wolny lub półszybki, a ładowanie odbywa się za pomocą dedykowanych połączeń z pojazdem elektrycznym np. TYPE 2 (AC) wraz z zaawansowanymi funkcjami sterującymi i zabezpieczającymi.
Źródło: Sesko sesko.fi 17.12.2018
System ładowania Mode 4 (prądem stałym)
Jest to system ładowania prądem stałym. System ładowania zdefiniowany jako półszybki i szybki, a ładowanie odbywa się za pomocą dedykowanych połączeń z pojazdem elektrycznym np. Combo 2 wraz z zaawansowanymi funkcjami sterującymi i zabezpieczającymi. W tego typu ładowarkach przetwornik AC/DC znajduje się stacjonarnie w ładowarce. Ponadto, ze względu na bezpieczeństwo użytkownika, połączenie wtykane przewidziane jest realizowane tylko od strony pojazdu.
Źródło: Sesko sesko.fi 17.12.2018
Ponadto, norma IEC 61851-1 określa trzy przypadki dla ww. połączeń.
Przypadek 1 (opisany w normie jak CASE A) jest to przypadek gdzie ładowarka (zazwyczaj przenośna) jest połączona do sieci elektroenergetycznej kablem zasilającym i jest zgodna z systemem ładowania Mode 1 lub Mode 2
Przypadek 2 (opisany w normie jak CASE B) jest to przypadek gdzie kabel ładowarki jest wprowadzony z jednej strony do gniazda pojazdu elektrycznego, a drugi koniec kabla w gniazdo ładowarki. Kabel ładowarki można odłączyć zarówno od strony pojazdu elektrycznego jak i od strony ładowarki. Jest to połączenie zgodne z systemem ładowania Mode 3.
Przypadek 3 (opisany w normie jak CASE C) jest to przypadek gdzie ładowanie realizowane jest poprzez prąd stały. Kabel zasilający ładowarkę jest umocowany na stałe do niej. Jest to połączenie zgodne z systemem ładowania Mode 4.
Metody optymalizacji kolejności analizy węzłów HAZOP" - artykuł Ryszarda Sauka i Filipa Moskala.
Zapraszamy do lektury artykułu pt.: "Metody optymalizacji kolejności analizy węzłów HAZOP", autorstwa Ryszarda Sauka, głównego specjalisty w Wydziale Urządzeń Ciśnieniowych UDT w Szczecinie oraz dr Filipa Moskala z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie , udostępniony dzięki uprzejmości redakcji czasopisma "Inżynieria i Aparatura Chemiczna". |
Elektromobilność
Komunikat
W dniu 13 kwietnia 2024 r. wchodzi w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Wśród wielu wprowadzanych zmian, znalazły się także nowe zapisy dotyczące infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Prócz wymogów związanych z zapewnieniem płatności „ad hoc”, bez konieczności posiadania dedykowanych aplikacji czy kart RFID, rozszerzano definicję ogólnodostępnej infrastruktury paliw alternatywnych, do których należy zaliczyć punkty ładowania znajdującą się na terenie lub w obiektach dostępnych dla ogółu społeczeństwa, niezależnie od tego, czy znajdują się one na terenie publicznym czy prywatnym, czy obowiązują ograniczenia lub warunki wstępu na dany teren lub do danego obiektu oraz niezależnie od mających zastosowanie warunków użytkowania np. parkingi publiczne, parkingi supermarketów, parkingi hoteli czy pensjonatów itp.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uprzejmie informujemy, że w dniu 24.12.2021 r. weszła w życie ustawa z dnia 02 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, ogłoszona w Dz.U. 2021 poz. 2269 w dniu 09.12.2021r.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy „Stacje ładowania i punkty ładowania stanowiące element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego w zakresie ich bezpiecznej eksploatacji, naprawy i modernizacji podlegają badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT”.
Ponadto, zgodnie z art. 15 ustawy Urząd Dozoru Technicznego zobowiązany jest również do opiniowania w zakresie zgodności dokumentacji technicznej projektowanych stacji z wymaganiami technicznymi.
Szczegółowe wymagania techniczne, a także zakres dokumentacji dołączanej do wniosku o przeprowadzenie badań stacji ładowania oraz punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego zostały określone w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw energii, wydanego na podstawie art. 17 ustawy i są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, iż podmiot odpowiedzialny za budowę, zarządzanie, bezpieczeństwo funkcjonowania, eksploatację, konserwację i remonty ogólnodostępnej stacji ładowania:
1) zapewnia, aby:
a) w ogólnodostępnej stacji ładowania prowadził działalność co najmniej jeden dostawca usługi ładowania,
b) ogólnodostępna stacja ładowania spełniała wymagania techniczne i eksploatacyjne określone w szczególności w Polskich Normach, zapewniające ich bezpieczne użytkowanie, w tym bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczne funkcjonowanie sieci elektroenergetycznych oraz dostęp do stacji ładowania dla osób niepełnosprawnych.
2) zapewnia przeprowadzenie przez Urząd Dozoru Technicznego badań stacji ładowania;
3) zapewnia bezpieczną eksploatację ogólnodostępnej stacji ładowania;
4) wyposaża:
a) ogólnodostępną stację ładowania w oprogramowanie pozwalające na:
- podłączenie i ładowanie pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego;
- przekazywanie danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych zwanej dalej rejestram o dostępności punktu ładowania i cenie za usługę ładowania,
b) każdy punkt ładowania zainstalowany w ogólnodostępnej stacji ładowania, którą zarządza, w system pomiarowy umożliwiający pomiar zużycia energii elektrycznej i przekazywanie danych pomiarowych z tego systemu do systemu zarządzania stacji ładowania w czasie zbliżonym do rzeczywistego;
5) zawiera umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania oraz świadczenia usług ładowania - jeżeli stacja ładowania jest przyłączona do sieci dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;
6) przekazuje dostawcy usługi ładowania dane niezbędne do dokonania rozliczenia świadczonej usługi ładowania;
7) zawiera umowę sprzedaży energii elektrycznej na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania oraz na potrzeby świadczenia usług ładowania przez dostawców usług ładowania, którzy świadczą usługę ładowania na tej stacji;
8) rozlicza straty energii elektrycznej wynikające z funkcjonowania stacji ładowania;
9) udostępnia w ogólnodostępnej stacji ładowania informacje dotyczące zasad korzystania z tej stacji oraz instrukcję jej obsługi;
10) zapewnia dostawcom usług ładowania dostęp do ogólnodostępnej stacji ładowania, na podstawie umowy zawartej na zasadach rynkowych;
11) uzgadnia z organem zarządzającym ruchem na drogach liczbę możliwych do wyznaczenia stanowisk postojowych przy ogólnodostępnych stacjach ładowania w przypadkach, o których mowa w art. 12b ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt z Wydziałem Elektromobilności i Nowych Technologii pod numerem telefonu: 22 57 22 100 lub pod adresem email: udt@udt.gov.pl.
Informacje odnośnie wytycznych dla Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA)
Przypominamy, że na stronie BIP w zakładce Ogłoszenia zamieszczone zostały Informacje odnośnie wytycznych dla Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych.
Ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa w infrastrukturze ładowania pojazdów elektrycznych - Poradnik
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem, w którym prezentujemy aspekty ochrony odgromowej i przeciwprzepięciowej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Materiał powstał we współpracy z Politechniką Białostocką Wydziałem Elektrycznym oraz Polską Izbą Rozwoju Elektromobilności. Opisuje zjawiska, które mogą powodować poważne uszkodzenia infrastruktury oraz przybliża zagadnienia dotyczące środków ochrony.
Poradnik kierowany jest w szczególności do projektantów, wykonawców i zarządców infrastruktury. Zachęcamy do jego lektury wszystkich zainteresowanych bezpiecznym rozwojem elektromobilności.
Pobierz poradnik: OCHRONA ODGROMOWA I PRZECIWPRZEPIĘCIOWA INFRASTRUKTURY EV (2024)
Bezgotówkowe regulowanie opłat za czynności dozoru technicznego.
Mając na uwadze Państwa bezpieczeństwo oraz dążąc do usprawnienia procesów realizowanych w Urzędzie Dozoru Technicznego zachęcamy do bezgotówkowego regulowania opłat za czynności dozoru technicznego, np. przelewem bankowym. SZYBCIEJ – oszczędzasz czas! BEZPIECZNIEJ – nie nosisz gotówki! WYGODNIEJ – przez Internet, telefon! Szczegółowe dane kontaktowe do oddziałów UDT oraz numery rachunków bankowych znajdują się TUTAJ. |
Dane teleadresowe
Biuro Obsługi Klienta - adres do korespondencji:
Urząd Dozoru Technicznego. Centrala
ul. Szczęśliwicka 34 , 02-353 Warszawa
z dopiskiem "BOK"
e-mail: bok@udt.gov.pl
Tel.: (+48) 22 57-22-100, fax: (+48) 22 822-72-09
Uwagi i reklamacje dotyczące posiadanych urządzeń technicznych prosimy kierować do właściwych terytorialnie oddziałów Urzędu Dozoru Technicznego.
Dane teleadresowe oddziałów UDT znajdują się tutaj.
W celu wyjaśnienia nieprawidłowości związanych z rozliczeniami finansowymi należy się kontaktować z Wydziałem Rozliczeń w Centrali UDT.