CERTYFIKACJA SERWISÓW ELEKTROWNI WIATROWYCH
Urząd Dozoru Technicznego przeprowadza certyfikację przedsiębiorców wykonujących czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych elektrowni wiatrowych zgodnie z ustawą z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz. U. 2021 poz. 724 z późn. zm.), zwaną dalej „ustawą wiatrakową”. Zgodnie z art. 8b ust. 1 i 2 ustawy wiatrakowej eksploatujący elektrownię wiatrową o całkowitej wysokości nie niższej niż 30 metrów lub o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 100 kW, ma obowiązek poddawać elementy techniczne elektrowni wiatrowej czynnościom i przeglądom serwisowym realizowanym zgodnie z zaleceniami i częstotliwością określoną w dokumentacji techniczno-ruchowej i instrukcji eksploatacji elektrowni wiatrowej.
Elementami technicznymi elektrowni wiatrowej są: wirnik z zespołem łopat, zespół przeniesienia napędu, generator prądotwórczy, układy sterowania i zespół gondoli wraz z mocowaniem i mechanizmem obrotu.
Czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych elektrowni wiatrowej wykonuje przedsiębiorca, który został wpisany do Rejestru podmiotów wykonujących czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych elektrowni wiatrowej, zwanego dalej „rejestrem certyfikowanych serwisów”.
- Rejestr certyfikowanych serwisów prowadzony jest przez UDT na stronie internetowej.
- Przewodnik dla przedsiębiorców realizujących czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych elektrowni wiatrowych, w zakresie wymagań dotyczących ”Wniosku o certyfikację i wpis do rejestru” oraz prowadzenia postępowania certyfikującego.
Wniosek o certyfikację i wpis do rejestru
Wniosek o certyfikację i wpis do rejestru udostępniony jest na stronie www.udt.gov.pl w zakładce Wnioski i formularze: Wniosku o certyfikację i wpis do rejestru certyfikowanych serwisów oraz na portalu klienta eUDT w zakładce Obsługa spraw/Wnioski.
Wniosek składa się w postaci elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) t.j. poprzez portal klienta eUDT lub ePUAP. Wniosek złożony za pomocą środków komunikacji elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym
Wniosek o certyfikację i wpis do rejestru zawiera:
- firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres;
- adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż określony w pkt 1;
- informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub odpowiedną informację lub numer z rejestru w innym państwie, umożliwiające prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub odpowiedni numer identyfikacji podatkowej w innym państwie umożliwiający prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej.
Do wniosku załączone powinny być dokumenty wymienione w art. 8e ust. 4 ustawy wiatrakowej, a mianowicie:
1) wykaz osób oraz kopie dokumentów potwierdzających posiadane kompetencje lub uprawnienia (o których mowa w art. 8d ust. 3 ustawy wiatrakowej):
- uprawnienia do pracy na wysokościach wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz inne wymagane przez wytwórcę elementów technicznych elektrowni wiatrowej,
- uprawnienia w zakresie obsługi urządzeń transportu bliskiego,
- kwalifikacje potwierdzone odpowiednim świadectwem kwalifikacyjnym, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne,
- co najmniej roczne doświadczenie zawodowe w zakresie wykonywania czynności i przeglądów serwisowych elementów technicznych elektrowni wiatrowych, instalacji mających na celu wytwarzanie, przesył lub dystrybucję energii elektrycznej lub instalacji przemysłowych,
- przeszkolenie w zakresie zasad funkcjonowania i eksploatacji określonego typu elektrowni wiatrowej, której elementy techniczne będą poddane czynnościom i przeglądom serwisowym,
- przeszkolenie w zakresie ewakuacji z elektrowni wiatrowych;
Wykaz osób powinien zawierać dane osobowe personelu wykonującego czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych, w zakresie imienia, nazwiska oraz nr PESEL, albo numeru i serii dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób nieposiadających nr PESEL.
2) kopie albo kopie elektroniczne dokumentacji określającej procedury (o których mowa w art. 8d ust. 5 ustawy wiatrakowej):
- bezpieczeństwa przeprowadzania czynności i przeglądów serwisowych, która zawiera w szczególności wymagania dotyczące dopuszczalnych prędkości wiatru, przy których mogą być realizowane czynności serwisowe, stosowania środków zabezpieczających, w tym sprzętu ochrony osobistej, nadzoru prowadzonych prac oraz wykaz prac wymagających pisemnego pozwolenia i asekuracji,
- ewakuacji z wysokości pracowników w sytuacjach zagrożenia,
- bieżącej obsługi i okresowych przeglądów serwisowych, która zawiera instrukcje przeprowadzanych czynności w podziale na elementy techniczne elektrowni wiatrowej, wraz z wykazem oprzyrządowania niezbędnego do prowadzenia prac, w tym przyrządów kontrolno-pomiarowych,
- ustalania i usuwania awarii i usterek,
- dokumentowania czynności serwisowych i raportowania,
- wykonywania pomiarów i sprawdzeń urządzeń wymagających regulacji nastaw;
3) dowód wniesienia opłaty za dokonanie certyfikacji i wpis do rejestru;
4) oświadczenie wnioskodawcy będącego osobą fizyczną lub osób go reprezentujących, w przypadku wnioskodawcy niebędącego osobą fizyczną, o następującej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, oświadczam, że posiadam pełną zdolność do czynności prawnych, korzystam z pełni praw publicznych i nie byłem skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów i obrotowi gospodarczemu.”.
Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
UWAGA
Jeżeli we wniosku nie wskazano adresu wnioskodawcy i nie ma możliwości ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
Jeżeli wniosek nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 8e ust. 3–5 ustawy wiatrakowej, Prezes UDT wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Termin liczy się od dnia doręczenia wezwania wnioskodawcy. Wezwanie do usunięcia braków UDT przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej, poprzez portal klienta eUDT lub ePUAP, w zależności od sposobu przesłania wniosku przez przedsiębiorcę.
Postępowanie certyfikacyjne
Certyfikacja polega na sprawdzeniu i potwierdzeniu, że serwis posiada uprawnienia do wykonywania czynności i przeglądów serwisowych elementów technicznych elektrowni wiatrowych, w tym dysponuje odpowiednio wykwalifikowanym personelem.
Certyfikacja serwisu obejmuje weryfikację:
1) spełnienia przez serwis minimalnych wymagań w zakresie dysponowania personelem posiadającym niezbędne uprawnienia, doświadczenie i kompetencje zawodowe do wykonywania czynności i przeglądów serwisowych w elektrowni wiatrowej;
2) posiadania wdrożonych procedur wykonywania czynności i przeglądów serwisowych dla elementów technicznych elektrowni wiatrowych;
3) posiadania wyposażenia pomiarowo-badawczego, które jest zgodne z listą przewidzianą w instrukcji konserwacji elektrowni wiatrowej oraz sprawdzenie czy wyposażenie pomiarowo badawcze użytkowane przez serwis objęte jest nadzorem metrologicznym, jeśli taki jest wymagany;
4) posiadania sprzętu i urządzeń niezbędnych do wykonywania czynności serwisowych.
Postępowanie certyfikacyjne prowadzi komisja powołana przez Prezesa UDT.
Sprawdzenia wykonywane przez komisję mogą zostać przeprowadzone na podstawie dokumentów przesłanych przez serwis ubiegający się o certyfikację oraz/lub sprawdzenia w miejscu prowadzenia działalności lub siedzibie firmy wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku o certyfikację.
Czas trwania postępowania certyfikacyjnego trwa maksymalnie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku o przeprowadzenie certyfikacji.
Proces certyfikacji kończy się:
1) wpisem do rejestru – w przypadku spełniania przez serwis wymogów ustawy wiatrakowej, lub
2) zawiadomieniem serwisu o odmowie dokonania wpisu do rejestru – w przypadku nie spełnienia przez serwis wymogów określonych w ustawie wiatrakowej.
W przypadku negatywnego wyniku postępowania certyfikacyjnego wnioskujący zostaje powiadomiony przez UDT poprzez przesłanie „Zawiadomienia o odmowie dokonania wpisu do rejestru certyfikowanych serwisów”, które przesyłane jest do wnioskodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej: odpowiednio portal klienta eUDT lub ePUAP w zależności od sposobu przesłania wniosku przez przedsiębiorcę.
Wpis do rejestru certyfikowanych serwisów ważny jest przez 5 lat od dnia jego dokonania.
Dokonując wpisu do rejestru UDT nadaje certyfikowanemu serwisowi indywidualny numer.
Certyfikowany serwis, w okresie ważności wpisu musi spełniać wymagania dotyczące dysponowania wymaganym przez zapisy ustawy wiatrakowej personelem – art. 8d ust. 3 oraz dysponowania wdrożonymi właściwymi procedurami – art. 8d ust. 5 ustawy wiatrakowej.
W przypadku wprowadzenia w certyfikowanym serwisie zmian w zakresie jego funkcjonowania (dot. m.in. organizacji, personelu, procedur serwisowych), które związane są z informacjami zawartymi we wniosku o certyfikację i załączonych do niego dokumentach, jest on zobowiązany zawiadomić o tym UDT.
Dodatkowa weryfikacja certyfikowanego serwisu
W okresie ważności wpisu UDT może przeprowadzić dodatkową weryfikację certyfikowanego serwisu. Dodatkowa weryfikacja przeprowadzana jest w celu potwierdzenia spełniania przez certyfikowany serwis wymagań zapisów ustawy wiatrakowej dotyczącej: dysponowania właściwym personelem – art. 8d ust. 3 oraz dysponowania wdrożonymi właściwymi procedurami – art. 8d ust. 5 ustawy wiatrakowej.
Przeprowadzając dodatkową weryfikację, UDT może wezwać certyfikowany serwis do złożenia wyjaśnień lub przedłożenia dokumentów, o których mowa w art. 8e ust. 4 (dokumenty załączane do wniosku o certyfikację i wpis do rejestru), potwierdzających spełnienie wymagań dotyczących dysponowanym personelem lub wdrożonymi procedurami.
Dodatkowa weryfikacja może odbyć się poprzez analizę złożonych wyjaśnień i przesłanych dokumentów lub/oraz sprawdzenia realizowane w siedzibie serwisu.
Niezłożenie wyjaśnień lub nieprzedłożenie dokumentów, o których mowa w art. 8e ust. 4, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania lub niespełnienie przez certyfikowany serwis wymagań, o których mowa w art. 8d ust. 3, lub brak wdrożonych procedur, o których mowa w art. 8d ust. 5, stanowi podstawę do wykreślenia certyfikowanego serwisu z rejestru.
Wykreślając wpis w rejestrze serwis powiadamiany jest przez UDT poprzez przesłanie „Zawiadomienia o wykreśleniu certyfikowanego serwisu z rejestru”, które przesyłane jest do wnioskodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej: portal klienta eUDT lub ePUAP – w zależności od sposobu przesłania wniosku przez przedsiębiorcę.
Przedłużenie ważności wpisu w rejestrze certyfikowanych serwisów
Wpis do rejestru certyfikowanych serwisów ważny jest przez 5 lat od dnia jego dokonania.
Na 30 dni przed upływem ważności wpisu certyfikowany serwis zobowiązany jest do przesłania do UDT Wniosku o certyfikację i przedłużenie wpisu do rejestru certyfikowanych serwisów – wzór wniosku udostępniony jest na stronie www.udt.gov.pl w zakładce Wnioski i formularze: Wniosek o certyfikację i wpis do rejestru certyfikowanych serwisów oraz na portalu klienta eUDT w zakładce Obsługa spraw/Wnioski.
Niezłożenie wniosku w terminie skutkuje wykreśleniem certyfikowanego serwisu z rejestru z dniem upływu terminu ważności wpisu.
Tryb składania Wniosku o certyfikację i przedłużenie wpisu do rejestru jak również zakres dokumentacji wymaganej do załączenia jest taki sam jak podczas składania Wniosku o certyfikację i wpis do rejestru.
UDT przedłuża ważność wpisu do rejestru na kolejne 5 lat w przypadku pozytywnego wyniku weryfikacji, tj.:
1) spełnienia przez serwis minimalnych wymagań w zakresie dysponowania personelem posiadającym niezbędne uprawnienia, doświadczenie i kompetencje zawodowe do wykonywania czynności i przeglądów serwisowych w elektrowni wiatrowej;
2) posiadania wdrożonych procedur wykonywania czynności i przeglądów serwisowych dla elementów technicznych elektrowni wiatrowych;
3) posiadania wyposażenia pomiarowo-badawczego, które jest zgodne z listą przewidzianą w instrukcji konserwacji elektrowni wiatrowej oraz sprawdzenie czy wyposażenie pomiarowo badawcze użytkowane przez serwis objęte jest nadzorem metrologicznym, jeśli taki jest wymagany;
4) posiadania sprzętu i urządzeń niezbędnych do wykonywania czynności serwisowych.
Negatywny wynik weryfikacji skutkuje wykreśleniem certyfikowanego serwisu z rejestru.
Wykreślając wpis w rejestrze serwis powiadamiany jest przez UDT poprzez przesłanie „Zawiadomienia o wykreśleniu certyfikowanego serwisu z rejestru”, które przesyłane jest do wnioskodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej: portal klienta eUDT lub ePUAP.
Odwołania
W przypadku:
- odmowy dokonania wpisu do rejestru,
- wykreślenia serwisu z rejestru,
- odmowy przedłużenia ważności wpisu do rejestru
przysługuje przedsiębiorcy odwołanie, które wnosi się do Komitetu Odwoławczego działającego przy Prezesie UDT.
Odwołanie wnosi się do Komitetu, za pośrednictwem Prezesa UDT, w postaci papierowej lub elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej o których mowa w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o odmowie dokonania wpisu do rejestru, wykreśleniu z rejestru lub odmowie przedłużenia ważności wpisu do rejestru.
Komitet rozpatruje odwołania w składzie trzyosobowym, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania odwołania.
Nadanie odwołania w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896, 1933 i 2042) lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej, złożenie go w polskim urzędzie konsularnym lub złożenie go za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, jest równoznaczne z zachowaniem terminu wniesienia go do Komitetu.
Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykreślenie z rejestru.
Po rozpatrzeniu odwołania Komitet Odwoławczy może:
1) stwierdzić zasadność odwołania i przekazać sprawę do UDT do ponownego rozpoznania,
2) oddalić odwołanie.
W przypadku oddalenia odwołania, odwołującemu przysługuje skarga do sądu administracyjnego, którą wnosi się za pośrednictwem Komitetu, w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o oddaleniu odwołania.
W postępowaniu przed sądem stosuje się odpowiednio przepisy o zaskarżaniu do sądu decyzji.
Okres przejściowy
Zgodnie z zapisem art. 18 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 r. poz. 553) w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, tj. do dnia 23.04.2024 r., czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych elektrowni wiatrowych mogą wykonywać przedsiębiorcy, którzy nie są wpisani do rejestru certyfikowanych serwisów prowadzonego przez Prezesa UDT. Ten sam okres przejściowy, tj. do dnia 23.04.2024 r., obowiązuje eksploatujących elektrownie wiatrowe, którzy mogą poddawać czynnościom i przeglądom serwisowym elementy techniczne elektrowni wiatrowych przez przedsiębiorców, którzy nie uzyskali wpisu do rejestru certyfikowanych serwisów.
Opłaty
Za przeprowadzenie certyfikacji i wpis do rejestru oraz za przeprowadzenie certyfikacji i przedłużenie ważności wpisu do rejestru pobiera się opłatę. Opłata nie podlega zwrotowi w przypadku odmowy dokonania wpisu do rejestru lub odmowy przedłużenia wpisu do rejestru.
Wysokość opłaty wynosi 150% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461), obowiązującego w dniu złożenia wniosku podlegającego opłacie.
Informujemy, że ww. stawka od 9 lutego 2024 r. wynosi 10 733,22 zł.
PN-EN ISO 19443:2023-01 Systemy zarządzania jakością – Szczególne wymagania dotyczące stosowania ISO 9001:2015 przez organizacje w łańcuchu dostaw sektora energetyki jądrowej dostarczające produkty i usługi ważne dla bezpieczeństwa jądrowego
ISO 19443 to norma dedykowana dla organizacji, które uczestniczą w łańcuchu dostaw dla sektora energetyki jądrowej. Poza wymaganiami normy ISO 9001 zawiera dodatkowe wymagania specyficzne w sektorze jądrowym, w tym kulturę bezpieczeństwa (nuclear safety culture), określanie działań i elementów ważnych dla bezpieczeństwa jądrowego oraz stopniowalne podejście (graded aproach) przy określeniu wymagań jakościowych.
Norma ISO 19443 określa wymagania dotyczące systemów zarządzania jakością dla organizacji dostarczających urządzenia, materiały, systemy i usługi dla obiektów jądrowych. Norma przeznaczona jest dla różnych organizacji niezależnie od rodzaju i wielkości.
DOKUMENTY:
Program certyfikacji 19443 - aktualizacja 12.05.2022
WNIOSKI:
Ocena zgodności i CE
UDT działa jako Jednostka Notyfikowana nr 1433 w ramach następujących dyrektyw:
- 2014/68/UE - Urządzenia ciśnieniowe (PED)
- 2014/29/UE - Proste zbiorniki ciśnieniowe (SPVD)
- 2014/33/UE - Dźwigi (Lifts)
- 2006/42/WE - Maszyny (MD)
- 2010/35/UE - Ciśnieniowe urządzenia transportowe (TPED)
- 92/42/EWG - Efektywność energetyczna kotłów (BED)
- 2014/34/UE - Atmosfery wybuchowe (ATEX)
- 2000/14/WE - Dyrektywa hałasowa
oraz
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/426 w sprawie urządzeń spalających paliwa gazowe oraz uchylenia dyrektywy 2009/142/WE (GAR).
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) - 305/2011 CPR - Wyroby budowlane
Przeprowadzenie procesu oceny zgodności jest obowiązkowe przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu na terenie Unii Europejskiej. Proces przeprowadza producent lub jego upoważniony przedstawiciel zgodnie z dyrektywami/rozporządzeniami KE przy udziale jednostki notyfikowanej, jeśli tego wymaga dyrektywa/rozporządzenie.
UDT-CERT na wniosek producenta może również wziąć udział w procesie oceny zgodności wyrobów, dla których dyrektywy nie przewidują obligatoryjnego udziału jednostki notyfikowanej. Dotyczy to wyrobów, których ocenę zgodności przeprowadza producent np. w ramach wewnętrznej kontroli produkcji.
Przeprowadzenie procesu oceny zgodności z wynikiem pozytywnym upoważnia producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela do wystawienia deklaracji zgodności UE i - o ile dyrektywa/rozporządzenie tego wymaga - umieszczenia na wyrobie oznakowania CE.
- Warunki i zasady stosowania numeru identyfikacyjnego wraz z oznakowaniem CE przez Klientów Jednostki Notyfikowanej UDT-CERT
- Terms and conditions of identification no. and CE marking application by the clients of UDT-CERT Notified Body
Proces oceny zgodności składa się z następujących etapów:
- Zapytanie ofertowe/wniosek,
- Oferta/umowa,
- Działania przewidziane w danym module/systemie oceny zgodności dyrektywy/rozporządzenia,
- Decyzja i wydanie certyfikatu/świadectwa,
- Nadzór nad wydanym certyfikatem, jeśli jest to przewidziane w danym module/systemie oceny zgodności dyrektywy/rozporządzenia.
UDT-CERT udostępnia na życzenie:
- informacje o programach certyfikacji, w tym procedurach oceny, zasadach i procedurach udzielania, utrzymywania, rozszerzania lub ograniczania zakresu, zawieszania, cofania lub odmowy certyfikacji;
- ogólną informację o opłatach, którymi są obciążani wnioskujący i klienci;
- opis praw i obowiązków wnioskujących i klientów;
- informacje dotyczące ważności wydanych certyfikatów.
Proces zakładowej kontroli produkcji został opisany w Programie oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobów budowlanych w odniesieniu do rozporządzenia Parlamentu europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 (CPR):
- Certyfikacja ZKP (system 2+);
- Ocena właściwości użytkowych (system 3).
DOKUMENTY:
- Warunki i zasady stosowania przez klientów UDT-CERT Certyfikatu Zgodności Zakładowej Kontroli Produkcji i Znaku „Certyfikowana Zakładowa Kontrola Produkcji”
- Dokumentacja wymagana do wniosków o ocenę zgodności zgodnie z dyrektywą 2014_29_UE
- Dokumentacja wymagana do wniosków o ocenę zgodności zgodnie z dyrektywą 2014_33_UE
- Dokumentacja wymagana do wniosków o ocenę zgodności zgodnie z dyrektywą 2014_34_UE
- Dokumentacja wymagana do wniosków o ocenę zgodności zgodnie z dyrektywą 2014_68_UE
- Wykaz wyrobów i zharmonizowanych specyfikacji technicznych objętych programem oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobów budowlanych (CPR)
- Wykaz dokumentów normatywnych Jednostki Notyfikowanej UDT-CERT
- Dokumentacja wymagana do wniosków o ocenę zgodności zgodnie z dyrektywą 2006 42 WE
WNIOSKI
- Wniosek o przeprowadzenie oceny zgodności
- Wniosek o przeprowadzenie certyfikacji zakładowej kontroli produkcji /rozszerzenie zakresu certyfikatu zgodności zakładowej kontroli produkcji / przedłużenie ważności certyfikatu zgodności zakładowej kontroli produkcji / ocenę właściwości użytkowych
- Wniosek o kwalifikowanie / zatwierdzenie technologii wykonywania połączeń nierozłącznych
- Wniosek o przeprowadzenie oceny zgodności - dyrektywa 2014/33/UE
- Application for the Conformity Assessment Services - 2014/33/EU
- Wniosek o przeprowadzenie oceny zgodności - dyrektywa 2014/68/UE
- Application for the Conformity Assessment Services - 2014/68/UE
ISO 19443:2018 Systemy zarządzania jakością – Szczegółowe wymagania dotyczące stosowania normy ISO 9001:2015 przez organizacje w łańcuchu dostaw sektora energetyki jądrowej, dostarczające produkty i usługi ważne dla bezpieczeństwa jądrowego
ISO 19433 to norma dedykowana dla organizacji, które uczestniczą w łańcuchu dostaw dla sektora energetyki jądrowej. Poza wymaganiami normy ISO 9001 zawiera dodatkowe wymagania specyficzne w sektorze jądrowym, w tym kulturę bezpieczeństwa (nuclear safety culture), określanie działań i elementów ważnych dla bezpieczeństwa jądrowego oraz stopniowalne podejście (graded aproach) przy określeniu wymagań jakościowych.
Norma ISO 19433 określa wymagania dotyczące systemów zarządzania jakością dla organizacji dostarczających urządzenia, materiały, systemy i usługi dla obiektów jądrowych. Norma przeznaczona jest dla różnych organizacji niezależnie od rodzaju i wielkości.
ISO 37001 - Systemy zarządzania działaniami antykorupcyjnymi
Norma PN-ISO 37001 jest normą określającą wymagania i podającą wytyczne dla systemu zarządzania działaniami antykorupcyjnymi, którego celem jest pomoc organizacjom w zapobieganiu, wykrywaniu i reagowaniu na korupcję. Wprowadzenie jasnego modelu działań, który w sposób systemowy będzie przeciwdziałać zagrożeniom korupcyjnym może stanowić bardzo przydatne narzędzie w rękach organizacji.
Niniejszy dokument odzwierciedla dobre praktyki i może być stosowany we wszystkich systemach prawnych. Norma jest uniwersalna i można ją stosować w małych, średnich i dużych organizacjach we wszystkich sektorach tj. publicznym, prywatnym i non-profit.
Korzyści z wdrożenia systemu:
- pozytywny wizerunek organizacji jako działającej zgodnie z prawem i przyjętym kodeksem etyki,
- większe zaufanie do organizacji,
- przejrzyste zasady współpracy z klientami i dostawcami,
- identyfikacja potencjalnych zagrożeń korupcyjnych w całej organizacji i ocena ryzyk związanych z tymi zagrożeniami,
- minimalizacja ewentualnych strat wynikających z występowania zjawisk korupcyjnych i nadużyć,
- wzrost bezpieczeństwa funkcjonowania organizacji w obszarze stosowania zasad prawa, polityk, procedur i środków nadzoru,
- budowanie zaufania wewnątrz organizacji, wzrost zadowolenia i zaufania ze strony pracowników.
DOKUMENTY:
- Program certyfikacji ABMS – aktualizacja 27.11.2023 r