Przykładowy opis sposobu wykonywania testów funkcjonalnych, który należy dostosować do urządzenia, w zależności typu stacji i zastosowanych zabezpieczeń.
Testy funkcjonalne punktów ładowania
Złącza ładowania zastosowane w stacji, oprócz przesyłania energii elektrycznej, pośredniczą także w komunikacji i wymianie danych pomiedzy punktem ładowania a pojazdem elektrycznym/hybrydowym, celem którego jest sprawdzenie pewności połączeń oraz przeprowadzenie bezpiecznego procesu ładowania w określonych warunkach i parametrach.
System złączy .......... stosowany w stacji ładowania oprócz styków prądowych jest wyposażony w styki:
PP (Proximity Plug) służący do wykrywania połączenia w momencie wpięcia wtyczki do gniazda ładowania oraz określenie dopuszczalnej wartości maksymalnego prądu ładowania, do którego użyte przewody ładowania zastały zaprojektowane. Funkcje te realizowane są poprzez zainstalowanie wewnątrz wtyczki rezystora o danej wartości podłączonego pomiedzy stykiem PP, a PE (uziemienia ochronnego).
Poniżej schemat umieszczenia rezystora Rc pomiędzy PP a PE
Poniżej tabela wskazująca dopuszczalną obciążalność kabla wyrażonej w [A] dla danej rezytancji Rc
CP – Control Pilot – styk pełniący charakter łącznika danych pomiędzy sterownikiem ładowania a pojazdem elektrycznym/hybrydowym. Na podstawie określonych parametrów przesyła dane o statusie pojazdu w trakcie sesji ładowania. Za jego pośrednictwem definiowana jest także wartość prądu ładowania na podstawie sygnału PWM lub PLC (w zalażności od zastosowanego złącza). W systemie ładowania AC, po poprawnym podłączeniu sterownik ładowania danego punktu ładowania (EVSE) generuje sygnał napięciowy PWM o stałej amplitudzie i częstotliwości. Wypełnienie sygnału określa dopuszczalny prąd ładowania.
Poniżej obwód ze stykiem CP (PN-EN 61851-1)
Punkt ładowania (EVSE) przyjmuje następujące statusy podczas sesji ładowania pojazdu elektrycznego/hybrydowego:
Po poprawnym podłączeniu sterownik ładowania punktu ładowanai generuje sygnał napięciowy PWM o stałej amplitudzie i częstotliwości. Wypełnienie sygnału określa dopuszczalny prąd ładowania. Poziom akceptacji napięcia Va z tolerancją +/- 1V.
Testy funkcjonalne punktu ładowania należy przeprowadzac w okresie co ........lat/a przy użyciu dedykowanego testera parametrów stacji ładowania poprzez przeprowadzenie następujacych prób:
• Kontrola obecności zasilania sieciowego i poprawnego podłączenia kolejności faz;
• Symulacja statusów połączenia A, B, C, D, E;
• Analiza poziomu sygnałów PWM;
• Sygnalizacje i wymuszenie błędów połączenia (np. zwarcie CP do PP);
• Test RCD
• ..................
• ..................