Metody optymalizacji kolejności analizy węzłów HAZOP" - artykuł Ryszarda Sauka i Filipa Moskala.
Zapraszamy do lektury artykułu pt.: "Metody optymalizacji kolejności analizy węzłów HAZOP", autorstwa Ryszarda Sauka, głównego specjalisty w Wydziale Urządzeń Ciśnieniowych UDT w Szczecinie oraz dr Filipa Moskala z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie , udostępniony dzięki uprzejmości redakcji czasopisma "Inżynieria i Aparatura Chemiczna". |
Elektromobilność
Komunikat
W dniu 13 kwietnia 2024 r. wchodzi w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Wśród wielu wprowadzanych zmian, znalazły się także nowe zapisy dotyczące infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Prócz wymogów związanych z zapewnieniem płatności „ad hoc”, bez konieczności posiadania dedykowanych aplikacji czy kart RFID, rozszerzano definicję ogólnodostępnej infrastruktury paliw alternatywnych, do których należy zaliczyć punkty ładowania znajdującą się na terenie lub w obiektach dostępnych dla ogółu społeczeństwa, niezależnie od tego, czy znajdują się one na terenie publicznym czy prywatnym, czy obowiązują ograniczenia lub warunki wstępu na dany teren lub do danego obiektu oraz niezależnie od mających zastosowanie warunków użytkowania np. parkingi publiczne, parkingi supermarketów, parkingi hoteli czy pensjonatów itp.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uprzejmie informujemy, że w dniu 24.12.2021 r. weszła w życie ustawa z dnia 02 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, ogłoszona w Dz.U. 2021 poz. 2269 w dniu 09.12.2021r.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy „Stacje ładowania i punkty ładowania stanowiące element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego w zakresie ich bezpiecznej eksploatacji, naprawy i modernizacji podlegają badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT”.
Ponadto, zgodnie z art. 15 ustawy Urząd Dozoru Technicznego zobowiązany jest również do opiniowania w zakresie zgodności dokumentacji technicznej projektowanych stacji z wymaganiami technicznymi.
Szczegółowe wymagania techniczne, a także zakres dokumentacji dołączanej do wniosku o przeprowadzenie badań stacji ładowania oraz punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego zostały określone w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw energii, wydanego na podstawie art. 17 ustawy i są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, iż podmiot odpowiedzialny za budowę, zarządzanie, bezpieczeństwo funkcjonowania, eksploatację, konserwację i remonty ogólnodostępnej stacji ładowania:
1) zapewnia, aby:
a) w ogólnodostępnej stacji ładowania prowadził działalność co najmniej jeden dostawca usługi ładowania,
b) ogólnodostępna stacja ładowania spełniała wymagania techniczne i eksploatacyjne określone w szczególności w Polskich Normach, zapewniające ich bezpieczne użytkowanie, w tym bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczne funkcjonowanie sieci elektroenergetycznych oraz dostęp do stacji ładowania dla osób niepełnosprawnych.
2) zapewnia przeprowadzenie przez Urząd Dozoru Technicznego badań stacji ładowania;
3) zapewnia bezpieczną eksploatację ogólnodostępnej stacji ładowania;
4) wyposaża:
a) ogólnodostępną stację ładowania w oprogramowanie pozwalające na:
- podłączenie i ładowanie pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego;
- przekazywanie danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych zwanej dalej rejestram o dostępności punktu ładowania i cenie za usługę ładowania,
b) każdy punkt ładowania zainstalowany w ogólnodostępnej stacji ładowania, którą zarządza, w system pomiarowy umożliwiający pomiar zużycia energii elektrycznej i przekazywanie danych pomiarowych z tego systemu do systemu zarządzania stacji ładowania w czasie zbliżonym do rzeczywistego;
5) zawiera umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania oraz świadczenia usług ładowania - jeżeli stacja ładowania jest przyłączona do sieci dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;
6) przekazuje dostawcy usługi ładowania dane niezbędne do dokonania rozliczenia świadczonej usługi ładowania;
7) zawiera umowę sprzedaży energii elektrycznej na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania oraz na potrzeby świadczenia usług ładowania przez dostawców usług ładowania, którzy świadczą usługę ładowania na tej stacji;
8) rozlicza straty energii elektrycznej wynikające z funkcjonowania stacji ładowania;
9) udostępnia w ogólnodostępnej stacji ładowania informacje dotyczące zasad korzystania z tej stacji oraz instrukcję jej obsługi;
10) zapewnia dostawcom usług ładowania dostęp do ogólnodostępnej stacji ładowania, na podstawie umowy zawartej na zasadach rynkowych;
11) uzgadnia z organem zarządzającym ruchem na drogach liczbę możliwych do wyznaczenia stanowisk postojowych przy ogólnodostępnych stacjach ładowania w przypadkach, o których mowa w art. 12b ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt z Wydziałem Elektromobilności i Nowych Technologii pod numerem telefonu: 22 57 22 100 lub pod adresem email: udt@udt.gov.pl.
Informacje odnośnie wytycznych dla Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA)
Przypominamy, że na stronie BIP w zakładce Ogłoszenia zamieszczone zostały Informacje odnośnie wytycznych dla Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych.
Ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa w infrastrukturze ładowania pojazdów elektrycznych - Poradnik
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem, w którym prezentujemy aspekty ochrony odgromowej i przeciwprzepięciowej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Materiał powstał we współpracy z Politechniką Białostocką Wydziałem Elektrycznym oraz Polską Izbą Rozwoju Elektromobilności. Opisuje zjawiska, które mogą powodować poważne uszkodzenia infrastruktury oraz przybliża zagadnienia dotyczące środków ochrony.
Poradnik kierowany jest w szczególności do projektantów, wykonawców i zarządców infrastruktury. Zachęcamy do jego lektury wszystkich zainteresowanych bezpiecznym rozwojem elektromobilności.
Pobierz poradnik: OCHRONA ODGROMOWA I PRZECIWPRZEPIĘCIOWA INFRASTRUKTURY EV (2024)
Bezgotówkowe regulowanie opłat za czynności dozoru technicznego.
Mając na uwadze Państwa bezpieczeństwo oraz dążąc do usprawnienia procesów realizowanych w Urzędzie Dozoru Technicznego zachęcamy do bezgotówkowego regulowania opłat za czynności dozoru technicznego, np. przelewem bankowym. SZYBCIEJ – oszczędzasz czas! BEZPIECZNIEJ – nie nosisz gotówki! WYGODNIEJ – przez Internet, telefon! Szczegółowe dane kontaktowe do oddziałów UDT oraz numery rachunków bankowych znajdują się TUTAJ. |
Dane teleadresowe
Biuro Obsługi Klienta - adres do korespondencji:
Urząd Dozoru Technicznego. Centrala
ul. Szczęśliwicka 34 , 02-353 Warszawa
z dopiskiem "BOK"
e-mail: bok@udt.gov.pl
Tel.: (+48) 22 57-22-100, fax: (+48) 22 822-72-09
Uwagi i reklamacje dotyczące posiadanych urządzeń technicznych prosimy kierować do właściwych terytorialnie oddziałów Urzędu Dozoru Technicznego.
Dane teleadresowe oddziałów UDT znajdują się tutaj.
W celu wyjaśnienia nieprawidłowości związanych z rozliczeniami finansowymi należy się kontaktować z Wydziałem Rozliczeń w Centrali UDT.
Bieżące informacje
DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO - OBNIŻAJ KOSZTY W SWOJEJ FIRMIE!
Szanowni Państwo, serdecznie zachęcamy do zapoznania się z Poradnikiem UDT.
Znajdą w nim Państwo najistotniejsze informacje dotyczące sposobu rejestracji urządzenia podlegającego dozorowi technicznemu w UDT, a także wskazówki mówiące o tym, jak i kiedy należy wyrejestrować urządzenie z ewidencji UDT.
Jednocześnie przypominamy, iż w momencie zbycia lub wycofania z eksploatacji posiadanego urządzenia należy niezwłocznie – lecz nie później niż do 15 grudnia każdego roku zgłosić ten fakt do oddziału, w którym dane urządzenie zostało zarejestrowane.
Strona 1 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec