Osoby certyfikowane w badaniach nieniszczących ( MT, MTR, PT, UT, UTT, RTI, RT, VT), bezpieczeństwie funkcjonalnym (BFUNK1), nadzorze spawalniczym (NSPAW2, NSPAW TW2), w zakresie ochrony katodowej (OKAT2, OKAT3, OKAT4, OKAT5)
UDT - CERT
UDT - CERT – to nazwa pod którą Urząd Dozoru Technicznego prowadzi działania w ramach oceny zgodności, certyfikacji i ekspertyz technicznych. W ramach UDT-CERT funkcjonuje jednostka certyfikująca działająca według norm europejskich, posiadająca akredytacje PCA w zakresie certyfikacji systemów zarządzania, wyrobów i osób oraz jednostka notyfikowana. UDT-CERT dysponuje dużym potencjałem ludzkim w postaci 500 ekspertów i auditorów w 10 oddziałach i 20 biurach na terenie całej Polski. Szeroki zakres działalności, wysokie kwalifikacje i kompetencje pracowników oraz najwyższa jakość świadczonych usług pozwoliły UDT-CERT stać się marką znaną w Polsce i za granicą.
Istotnym narzędziem wykorzystywanym w europejskim systemie zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń technicznych jest CERTYFIKACJA w obszarze dobrowolnym i OCENA ZGODNOSCI w obszarze regulowanym prawnie.
Certyfikacja oznacza sprawdzenie i pisemne potwierdzenie przez trzecią stronę zgodności obiektu, procesu lub usługi z wyspecyfikowanymi wymaganiami. Trzecia strona oznacza organizację niezależną zarówno od strony pierwszej (dostawcy, wytwórcy, wykonawcy) jak i drugiej (klienta, odbiorcy). Certyfikacja jest dobrowolna.
Podstawą certyfikacji są dokumenty odniesienia, określające wymagania, jakie powinien spełnić certyfikowany wyrób, proces, usługa, osoba lub organizacja. Najczęściej podstawą certyfikacji są odpowiednie normy lub branżowe specyfikacje techniczne.
Ocena zgodności to potwierdzenie, że wyrób spełnia mające zastosowanie wymagania przepisów dyrektyw i rozporządzeń Unii Europejskiej.
Kompetencje i sposób działania jednostek certyfikujących oraz oceniających zgodność są sprawdzane, uznawane i nadzorowane przez niezależną krajową jednostkę akredytującą - w Polsce jest to Polskie Centrum Akredytacji.
Zakres działalności UDT-CERT:
- certyfikacja systemów zarządzania
- certyfikacja wyrobów
- certyfikacja osób
- ocena zgodności - oznakowanie CE
- badania i ekspertyzy techniczne
Materiały informacyjne:
- Bezpieczeństwo urządzeń dźwigowych
- Bezpieczeństwo urządzeń ciśnieniowych
- Nadzór inżynierski
- Bezpieczeństwo instalacji technicznych
- Spawalnictwo. Kompleksowe wsparcie UDT-CERT
Informacja o sposobie postępowania ze skargami i odwołaniami w UDT-CERT
Skargi i odwołania można zgłaszać w dowolnej formie np. pisemnie na adres UDT lub pocztą elektroniczną na adres: cert@udt.gov.pl.
Każda skarga oraz odwołanie dotyczące działalności, za które odpowiedzialna jest UDT-CERT jest rozpatrywana przez osoby niezaangażowane w działania związane ze skargą lub odwołaniem.
UDT-CERT nie podejmuje żadnych działań dyskryminujących wobec składającego skargę/odwołanie.
UDT-CERT zbiera i weryfikuje wszystkie informacje niezbędne do walidacji odwołania lub skargi.
SKARGI
UDT-CERT rozróżnia skargi dotyczące działalności UDT-CERT oraz skargi dotyczące certyfikowanego klienta.
Skargi dotyczące działalności UDT-CERT rozpatrywane są w terminie 30 dni od wpłynięcia, natomiast dotyczące certyfikowanego klienta w terminie 3 miesięcy od wpłynięcia. Gdy rozpatrzenie skargi w tych terminach nie jest możliwe, UDT-CERT informuje o podjętych działaniach i przybliżonym terminie rozpatrzenia skargi.
UDT-CERT:
- potwierdza przyjęcie skargi,
- przekazuje sprawozdanie z przebiegu rozpatrywania skargi oraz informację o wyniku rozpatrzenia skargi.
W przypadku wpłynięcia skargi dotyczącej certyfikowanego klienta UDT-CERT:
- pisemnie informuje certyfikowanego klienta o wpłynięciu skargi,
- po określeniu sposobu rozpatrzenia skargi, przekazuje pisemną informację do składającego skargę oraz do certyfikowanego klienta o sposobie rozpatrzenia skargi,
- sprawdza, czy certyfikowany klient przeprowadził korekcję lub podjął działania korygujące i zapobiegawcze będące efektem rozpatrzenia skargi, a następnie pisemnie powiadamia składającego skargę o podjętych działaniach,
- uzgadnia z certyfikowanym klientem i składającym skargę, czy i jeśli tak, to w jakim stopniu przedmiot skargi i jej rozwiązanie powinny być podane do publicznej wiadomości.
Jeżeli zgłaszający skargę nie akceptuje jej rozstrzygnięcia, może skierować skargę bezpośrednio do Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego.
ODWOŁANIA
Klient może zgłosić odwołanie od decyzji UDT-CERT w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
UDT-CERT potwierdza przyjęcie odwołania, a po zakończeniu rozpatrywania odwołania przekazuje sprawozdanie dotyczące przebiegu rozpatrzenia odwołania wraz z rezultatem.
Odwołania rozpatrywane są w terminie 30 dni od dnia otrzymania odwołania. Gdy rozpatrzenie odwołania w tym terminie nie jest możliwe, UDT-CERT informuje o podjętych działaniach i przybliżonym terminie rozpatrzenia odwołania.
Produkt Sprawdzony
Ekspertyza „PRODUKT SPRAWDZONY”
Ekspertyza „PRODUKT SPRAWDZONY” stanowi dobrowolne potwierdzenie, że parametry produktu oraz proces jego produkcji zostały sprawdzone przez niezależną stronę trzecią - UDT-CERT. Program oceny jest indywidualnie ustalany w zależności od produktu. Pozytywny wynik oceny, zakończony wydaniem certyfikatu „PRODUKT SPRAWDZONY”, daje możliwość posługiwania się znakiem „PRODUKT SPRAWDZONY” w odniesieniu do ocenionego produktu. Znak ten w sposób jednoznaczny pozwala wróżnić produkt na rynku i zwiększyć zaufanie odbiorcy końcowego do produktu.
Jak wygląda proces?
O ocenę „PRODUKT SPRAWDZONY” wnioskuje producent bądź jego upoważniony przedstawiciel. W zależności od rodzaju produktu, na etapie oferty ustalany jest przez UDT-CERT indywidualny program oceny określający parametry i wymagania, jakie należy spełnić, aby uzyskać certyfikat „PRODUKT SPRAWDZONY”. Wydanie certyfikatu następuje po pozytywnej ocenie dokumentacji produktu, wyników badań laboratoryjnych /prób oraz kontroli w zakładzie produkcyjnym. Ustalone
w Programie oceny parametry są weryfikowane poprzez badania/próby, natomiast ocena zakładu produkcyjnego obejmuje ocenę warunków organizacyjno-technicznych i kontroli jakości produktu. W wyniku pozytywnej oceny klient otrzymuje certyfikat „PRODUKT SPRAWDZONY” wraz z prawem do posługiwania się znakiem „PRODUKT SPRAWDZONY” i znakowania ocenionego produktu. Certyfikat jest ważny przez okres 3 lat, pod warunkiem przeprowadzania corocznych ocen nadzorczych (2 oceny nadzorcze przeprowadzane w okresie ważności certyfikatu). Dlaczego warto nas wybrać
- niezależne potwierdzenie deklarowanych parametrów produktu
- pewność, że właściwości produktu i warunki produkcji zostały potwierdzone
oraz
- ponad 100 letnia tradycja firmy,
- wysoce wykwalifikowana kadra ekspertów,
- lider innowacji w zakresie bezpieczeństwa technicznego,
- wysoka kultura techniczna.
Produkt Sprawdzony
Ekspertyza „PRODUKT SPRAWDZONY”
Ekspertyza „PRODUKT SPRAWDZONY” stanowi dobrowolne potwierdzenie, że parametry produktu oraz proces jego produkcji zostały sprawdzone przez niezależną stronę trzecią - UDT-CERT. Program oceny jest indywidualnie ustalany w zależności od produktu. Pozytywny wynik oceny, zakończony wydaniem certyfikatu „PRODUKT SPRAWDZONY”, daje możliwość posługiwania się znakiem „PRODUKT SPRAWDZONY” w odniesieniu do ocenionego produktu. Znak ten w sposób jednoznaczny pozwala wróżnić produkt na rynku i zwiększyć zaufanie odbiorcy końcowego do produktu.
Jak wygląda proces?
O ocenę „PRODUKT SPRAWDZONY” wnioskuje producent bądź jego upoważniony przedstawiciel. W zależności od rodzaju produktu, na etapie oferty ustalany jest przez UDT-CERT indywidualny program oceny określający parametry i wymagania, jakie należy spełnić, aby uzyskać certyfikat „PRODUKT SPRAWDZONY”. Wydanie certyfikatu następuje po pozytywnej ocenie dokumentacji produktu, wyników badań laboratoryjnych /prób oraz kontroli w zakładzie produkcyjnym. Ustalone
w Programie oceny parametry są weryfikowane poprzez badania/próby, natomiast ocena zakładu produkcyjnego obejmuje ocenę warunków organizacyjno-technicznych i kontroli jakości produktu. W wyniku pozytywnej oceny klient otrzymuje certyfikat „PRODUKT SPRAWDZONY” wraz
z prawem do posługiwania się znakiem „PRODUKT SPRAWDZONY” i znakowania ocenionego produktu. Certyfikat jest ważny przez okres 3 lat, pod warunkiem przeprowadzania corocznych ocen nadzorczych (2 oceny nadzorcze przeprowadzane w okresie ważności certyfikatu).
Inspekcja paneli fotowoltaicznych z użyciem drona z termowizją
Instalacje fotowoltaiczne są jednym z prężnie rozwijających się źródeł energii odnawialnej. Rosnąca liczba instalacji niesie ze sobą zwiększenie zapotrzebowania na inspekcję takich obiektów. Potrzeba precyzyjnego lokalizowania i eliminowania usterek paneli fotowoltaicznych jest szczególnie ważna na wielkopowierzchniowych obiektach. Uszkodzenia, nawet pojedynczych modułów, doprowadzają do zmniejszenia wydajności całej instalacji, co przekłada się na zwiększenie kosztów eksploatacji, a tym samym spadek opłacalności inwestycji.
Inspekcje termowizyjne
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, UDT-CERT oferuje usługę inspekcji paneli fotowoltaicznych z użyciem drona z kamerą termowizyjną.
Usługa skierowana jest do właścicieli, zarządców i administratorów zarówno wielkopowierzchniowych farm fotowoltaicznych, jak i mniejszych instalacji.
Zakres usługi
Zakres prac wykonywanych przez ekspertów UDT-CERT obejmuje sprawdzenie dokumentacji technicznej, wykonanie nalotu nad instalacją oraz detekcję anomalii na podstawie analiz zdjęć RGB i RJPEG. Co ważne, defekty wykrywane są przez eksperta UDT-CERT, dzięki czemu uzyskujemy większą dokładność, niż przy zastosowaniu oprogramowania z automatyczną detekcją, w tym z AI. Wynik inspekcji wraz z wizualizacją wad zostaje udokumentowany w raporcie.
Opcjonalnie:
- Oferujemy możliwość monitorowania procesu starzenia się sprzętu i postępującej degradacji (np. cieni na matrycy) oraz przewidywania możliwych awarii - na życzenie Klienta przy drugiej i kolejnej inspekcji - na podstawie danych historycznych
Nasz sprzęt
Podczas wykonywania inspekcji termowizyjnych korzystamy z jednych z najlepszych dronów dostępnych na rynku wyposażonych w kamery termowizyjne o najwyższej rozdzielczości 640×512 pikseli. Nalot realizujemy dronami: DJI Matrice 300 RTK z kamerą termowizyjną Zenmuse H20T oraz DJI Mavic 2 Enterprise Advanced.
Oba statki bezzałogowe umożliwiają wykonanie w sposób profesjonalny inspekcji ogniw fotowoltaicznych.
Dron DJI Matrice 300 RTK z kamerą
termowizyjną Zenmuse H20T
Dron DJI Mavic 2 Pro Enterprise
Co będzie zawierał raport?
- Każda usterka zostanie zaznaczona na zdjęciu termowizyjnym.
- Podanie geolokalizacji/umiejscowienia usterki.
- Opis typu usterki.
- Wskazanie rozkładu temperatur na panelach z wykrytymi anomaliami.
- Zdjęcia identyfikujące wskazane usterki.
Korzyści płynące z zastosowania drona w inspekcji paneli fotowoltaicznych:
- Wykorzystanie drona pozwala kilkukrotnie skrócić czas inspekcji oraz uzyskać bardzo wysoką dokładność wskazań defektów i powtarzalność wyników tych wskazań na całej instalacji.
- Inspekcja przy pomocy drona jest mniej czasochłonna, a zatem tańsza oraz efektywniejsza od tradycyjnej, co zachęca do jej regularnego wykonywania.
- Wykonując regularnie inspekcje i zbierając dane historyczne możemy monitorować procesy starzenia, degradacji, a co za tym idzie przewidywać kolejne usterki zaburzające funkcjonowanie całej instalacji i ograniczające zyski z jej funkcjonowania.
- Inspekcja dronem i szczegółowe raportowanie wad ułatwia analizę i podejmowanie decyzji w zakresie utrzymania i naprawy paneli fotowoltaicznych.
Dlaczego warto współpracować z UDT-CERT?
- Od 2017 r. wykorzystujemy drony w inspekcji urządzeń technicznych w różnych gałęziach przemysłu.
- Wykonujemy średnio ok. 200 inspekcji rocznie z użyciem dronów.
- Posiadamy ponad 100-letnią tradycję inspekcji urządzeń technicznych.
- Zatrudniamy wysoce wykwalifikowaną kadrę ekspertów.
- Na bieżąco monitorujemy najnowsze technologie i wdrażamy je w naszej codziennej pracy.
- Jesteśmy liderem innowacyjności w zakresie bezpieczeństwa publicznego.
Potrzebujesz pomocy?
Zapraszamy do kontaktu: cert@udt.gov.pl
Do pobrania: